Start > Körkortsforum > Backa runt gathörn

Backa runt gathörn

Lisak 2010-07-02 14:59 ! Citera #
Någon som har tips på hur man ska backa runt gathörn? Jag vet inte när jag ska börja ratta och när jag ska ratta upp igen, man ser ju nämligen inte vägen och när det börjar svänga. Tycker det är jättejobbigt.
Christoffer 2010-07-05 12:20 ! Citera #
Det första du skall tänka på är HUR du ställer bilen. Du skall försöka få bilen så nära svängen som möjligt, dvs att du kan ratta fullt redan från start. Det är en smaksak, vilket man tycker är lättast, vissa vill gärna backa lite rakt innan de börjar ratta, och vissa vill ratta direkt.
strikeformaition 2010-07-06 11:54 ! Citera #
När bakhjulet närmar sig svängkansten kan du börja vrida, för det är där vridmomenten på bilen ligger.
Gäst 2010-07-06 19:22 ! Citera #
Lisak
Någon som har tips på hur man ska backa runt gathörn? Jag vet inte när jag ska börja ratta och när jag ska ratta upp igen, man ser ju nämligen inte vägen och när det börjar svänga. Tycker det är jättejobbigt.


Håll koll i backspegeln och sidospeglarna, men va inte rädd att vända dig om i sätet och kolla. Jag brukar tittapå trotoarkanten i sidospegeln och backa längst den,

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo