Start > Körkortsforum > Beräkna bromssträcka

Beräkna bromssträcka

S 2021-08-15 16:28 ! Citera #
Första momentet på Risk 2 för oss var att gissa hur lång bromssträcka det skulle bli om man tvärnitar i 30km/h. Eftersom jag hade läst på körkortsteori så beräknade jag snabbt att det borde vara 4,5 m och sa det till de andra som tyckte det kändes lite långt så vi kortade ner till kanske 3 meter. När läraren bromsade vart sträckan snarare 1-2 meter.

Var tvungen att dubbelkolla att jag hade tänkt rätt men 4,5 meter är det man hittar när man söker på bromssträcka vid 30km/h. Är det inte konstigt att det skiljer sig så pass mycket i så låg fart ändå i teorin och praktiken?
Gäst 2021-09-12 13:45 ! Citera #
S 2021-08-15
Första momentet på Risk 2 för oss var att gissa hur lång bromssträcka det skulle bli om man tvärnitar i 30km/h. Eftersom jag hade läst på körkortsteori så beräknade jag snabbt att det borde vara 4,5 m och sa det till de andra som tyckte det kändes lite långt så vi kortade ner till kanske 3 meter. När läraren bromsade vart sträckan snarare 1-2 meter.

Var tvungen att dubbelkolla att jag hade tänkt rätt men 4,5 meter är det man hittar när man söker på bromssträcka vid 30km/h. Är det inte konstigt att det skiljer sig så pass mycket i så låg fart ändå i teorin och praktiken?
Missa en sak.

beräknings forlmeln är almänn förenkling.
skulle behöva för exact räkning lägga till nedan variablar.

1. Väglag och lutning
2. Kvaliteten på däcken
3. Bromsar/bromsteknik
4. Vikten på fordonet + lasten

skulle bli en rejäl formel då som många inte skulle klara av på ett prov...mer en civilingenjör.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 08:59
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest