Start > Körkortsforum > Mina tips - godkänd uppkörning

Mina tips - godkänd uppkörning

Gäst 2021-08-13 18:53 ! Citera #
1. Läs inte här inne innan er uppkörning, folk som kuggat förskönar deras anledningar rejält. Dom blev inte kuggade för att dom ”blinkade försent” det är säkert minst 5 andra anledningar till.

2. Positivt mindset är allt. När du är påväg till Trafikverket, ring en kompis och prata bara om positiva saker eller säg positiva saker högt för dig själv. Detta hjälpte mig REJÄLT!

3. Kör inte upp för tidigt, alltså tänk inte ”det är 50-50 om jag klarar det”. Kör upp när du är kapabel att framföra ett fordon på ett trafiksäkert sätt UTAN någon vid sidan om dig och säger till dig vad du ska göra.


4. Om du har möjlighet kör upp i mindre stad tidigt på morgonen, jag bryr mig inte om dom som säger ”kan man köra så kan man köra överallt” absolut! Men när det är nerver inblandat blir det svårare. Statistik visar att mindre städer är lättare att få körkort i. Varför göra det svårare för sig själv?


5. OM du gör en miss under uppkörning, säg det direkt till inspektören! Och för guds skull, fortsätt köra avslappnat! Det gör INGENTING om du gör en miss (om den inte är farlig dvs). Helhetsbedömningar görs.


6. Ett körkort definierar inte ditt värde.

Lycka till allihop, min körkorts resa slutar här. Är det något ni undrar över så får ni fråga.
Zack 2021-08-13 19:37 ! Citera #
Först och främst, grattis och bra jobbat!

Kan du inte berätta mer, vart körde du upp, vad gjorde du innan du satte dig i bilen på TV, vad sas det etc, vilka moment fick du göra.

Berätta!
Gäst 2021-08-13 20:01 ! Citera #
Zack 2021-08-13
Först och främst, grattis och bra jobbat!

Kan du inte berätta mer, vart körde du upp, vad gjorde du innan du satte dig i bilen på TV, vad sas det etc, vilka moment fick du göra.

Berätta!
Tack så hemskt mycket!

Jag körde upp i Kristianstad och bor i Malmö dvs bokade det privat då min trafikskola ville jag skulle ta fler lektioner och öva på något jag redan kunde. Dagen innan hade jag fått skäll av min körlärare och hen sa att jag absolut inte skulle klara en uppkörning. Värt att nämna är att jag aldrig var bekväm med denna körlärare men jag VISSTE att jag kunde köra. Alltid.

På tåget dit var jag nervös och ledsen mest pga händelsen dagen innan, men 10 minuter innan min inspektör kom så gick jag ut och ringde en kompis och jag försökte komma över min nervositet genom att vara positiv - det hjälpte :)

När min inspektör kom blev jag nervös igen men inte alls lika mycket som när jag kom dit. Det var en supertrevlig tjej, påpekade direkt ”Fan vad nervös jag blev nu” och då sa hon att det är helt normalt och förståeligt i en sån här situation.

Fick kolla vindrutetorkare och sedan körde vi iväg. Blev stadstrafik, mycket högerregel osv lite av allting. Jag skulle säga att jag helt ärligt körde bra, MEN jag råkade köra för fort på motorvägen och kom alldeles för snabbt in i en kurva på påfarten. Nämnde detta direkt och suckade. Var mest trött på mig själv att jag klantade till det tänkte jag. Hon sa att jag ”ska glömma det, kör på bara”. Men här tänkte jag att jag blivit kuggad så blev betydligt betydligt mer avslappnad i min körning. Vänstersväng på landsväg blev det också, och jag fick backa runt ett hörn för att vända tillbaka till Trafikverket och parkera. Parkeringen var inte heller jättebra pga nerverna som dök fram.

Tänkte att jag 80% kuggat, så per automatik när jag stängde av motorn suckade jag. Tänkte på tågresan hem tillbaka. Meeeeeeeeen…. ”Du är godkänd”. Bästa dagen i mitt liv :)
gäst 2021-08-14 09:16 ! Citera #
Stort Grattis!! Särskilt med tanke på din körskollärare!
Hur skulle du summera hela din körkortsutbildning? var det tufft? Vad ska man tänka på? osv

Kör lugnt ute på vägarna och njut av friheten! :D
elov5 2021-08-14 11:01 ! Citera #
Stort grattis. Några frågor til dig
1) När började du med processen?
2) Hur länge har du kört privat och hur många körlektioner har du gjort?
mnm 2021-08-14 14:23 ! Citera #
Det är inte statistik som gör att det är lättare att klara körkortet i en mindre stad. Ju mer trafik det är desto mer komplicerade situationer ställs man för när man kör. Det uppstår situationer där det inte är tydligt vad som är rätt och fel och man kan bli kuggad för att man inte gör exakt som inspektören önskar. Alla dessa situationer går inte heller att lära sig på körskolan eftersom att de är oändliga till antalet.
Gäst 2021-08-14 16:34 ! Citera #
gäst 2021-08-14
Stort Grattis!! Särskilt med tanke på din körskollärare!
Hur skulle du summera hela din körkortsutbildning? var det tufft? Vad ska man tänka på? osv

Kör lugnt ute på vägarna och njut av friheten! :D
Tack! det var tufft. Ska jag vara helt ärligt mådde jag så dåligt under hela utbildningen. Kan ha att göra med min körlärare också. Ville bara bli klar.

Det största tipset jag kan ge dig - lär dig grunderna privat men gå till trafikskola tidigt i din utbildning så du lär dig rätt!
Gäst 2021-08-14 16:36 ! Citera #
elov5 2021-08-14
Stort grattis. Några frågor til dig
1) När började du med processen?
2) Hur länge har du kört privat och hur många körlektioner har du gjort?
Tack!

1. Har hållit på ungefär 6 månader med lite uppehåll här och där.

2. Körde ingenting privat. Dvs har varit hos min körskola sedan dag ett vilket innebär att det blev en del lektioner. Alltså ärligt talat säkert 40 så det blev dyrt men värt! Bokade uppkörningen privat dock.
Anna 2021-08-15 00:35 ! Citera #
Grattis till körkortet!

Jag ska också köra upp i Kristianstad och bor i Malmö. Är väldigt nervös faktiskt. Sedan ska det också regna hela veckan :(

Vilken bil fick du köra? Och vilken tid var det?
Gäst 2021-08-15 08:52 ! Citera #
Anna 2021-08-15
Grattis till körkortet!

Jag ska också köra upp i Kristianstad och bor i Malmö. Är väldigt nervös faktiskt. Sedan ska det också regna hela veckan :(

Vilken bil fick du köra? Och vilken tid var det?
Tack!

Volvo V60, 11.30. När kör du upp?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:22
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov