Start > Körkortsforum > Tredje gången gillt! Lärdomar …

Tredje gången gillt! Lärdomar från två kuggade och en lyckad MC-uppkörning.

Hejhopp 2021-08-11 22:36 ! Citera #
Lyckan är total, efter två misslyckade uppkörningar för mc har jag äntligen klarat det. Aldrig mer manöverbanor! Här kommer lite lärdomar från min erfarenhet av uppkörningarna.

Försök 1: Kuggade på högfarten. Det spöregnade och jag fegade ur i väjningen pga blöt asfalt så jag rev en kon. Fick två försök till men rev samma kon varje gång.
Lärdom: Lita på inspektörens omdöme! Han hade inte bett mig köra banan i 50 km/h om han inte bedömde det vara säkert, helt onödigt att fega ur då.

Försök 2: Klarade manöverdelen (lite snabb på lågfarten men han släppte mig till trafik ändå). Fick köra mest smal och krokig landsväg och det var även där jag kuggade på tre punkter. Fick i uppgift att vända på lämplig plats, hittade en bra ficka men när jag närmande mig visade den sig ligga precis innan ett backkrön. Jag hade redan börjat blinka så jag vågade inte ångra mig och genomförde vändningen, det var ett dåligt beslut. Jag var även väldigt noggrann med att visa bromsberedskap i skymda utfarter, för noggrann till och med, så jag visade en osmidig körstil. Slutligen tog jag kurvorna för slarvigt och snabbt vid dålig sikt, var så noga med att inte köra långsamt och ”mesa” så det blev fel på andra hållet istället!
Lärdom: Kör naturligt och gör dig inte till för inspektören! Titta inte på hastighetsmätaren i kurvorna utan ta dem i en hastighet du är trygg med och håll blicken högt. Ha bromsberedskap vid skymda utfarter o.s.v. men tänd inte bromsljuset och sakta in, lägg bara handen på handbromsen och foten på fotbromsen. Visar sig en utvald vändplats vara kass när du redan saktat in? Kör vidare tills du hittar en bättre plats, det är säkrare än att vända vid skymd sikt.

Försök 3: Påbörjade lågfarten för snabbt igen (runt 6-7 km/h) men hade en snäll inspektör som stoppade mig vid första konparet och uppmanade mig att köra resten av banan långsammare om jag kunde. Jag löste det och resten av manöverbanan utan problem. Tog lärdom av min förra uppkörning i trafiken och tänkte bort inspektören, körde som om jag redan tagit mitt körkort (förutom att jag var aningen noggrannare med hastighetsbegränsningarna :) ). Gjorde ett gäng småfel, missade att svänga in på ett ställe, råkade blinka höger när jag bara skulle stanna vid vägkanten.. lite småskit helt enkelt! Men jag sa till inspektören varje gång jag kom på mig själv göra fel. När vi kom tillbaks sa hon att det märktes att jag inte har så många mil på mc ännu, men att jag kör trafiksäkert och jag märker själv när det blir fel så det blev godkänt! Jag tror definitivt det hjälpte att jag kommenterade mina misstag (t.ex. ”just det, man ska inte blinka in när man stannar vid vägkanten..”) och att jag inte försökte ”överprestera” utan hålla mig inom min förmåga.

Hoppas mina lärdomar kan vara till nytta för någon annan, fråga gärna om ni funderar på något. :D
Mirris 2021-09-03 19:43 ! Citera #
Härligt! Stort grattis! Kuggade min uppkörning igår, är asbesviken, rev också en kona på högfartsbanan men körde en gång till och klarade det.

Han tyckte jag låg för långt till höger i placeringen bland annat.

Skulle dock ha velat få mer feedback så jag vet vad jag ska göra bättre nästa gång (ev nu på torsdag).
Hejhopp 2021-09-06 06:47 ! Citera #
Typiskt! Av de fem jag känner (inklusive mig själv) som tagit/håller på att ta mc-kort är det bara en som klarat det på första försöket. Alla vi andra har misslyckats minst en gång, så du är i gott sällskap!

När menade hen att placeringen var för långt till höger? I trafik? Isåfall är det ju bara en pyttejustering också tar du det på torsdag!
Richard 2022-08-05 15:12 ! Citera #
Kuggade i onsdags Förtroendet är inte på topp får jag säga!. Fick inte ens komma ut i trafik. Kört en del med trafikskola 5-6 lektioner men tog beslutet att köra privat under sommaren. Fick bra respons och kände mig färdig. Tog ytterlgare en lektion på körskola och de menade att jag behövde en 2 h lektion till och de bokade uppkörning till mig. Tyvärr fanns inga tider förrän i slutet på september (ca 2 mån framåt då). Så jag insåg att jag bara skulle få 1 chans innan säsongen var slut och allt strul det skulle innebära. Göra om teoriprov, bli ringrostig mm. Så jag tog chansen, lånade en gammal BMW K75, övade några dagar med den och fixade en avbokad tid.
Blev totalt sågad vid månöverbanorna!
Fan! Trodde jag var bättre! Och körskolan hade ju sagt att jag var i stort sätt färdig!
Kanske nervositet i kombination av ovana med den hojen! Vet inte men tycker att jag åtminstone kunde fått två chanser vid manöverbanorna! De dissade mig direkt!
Eller så gillar de inte privatister
Knäpp upplevelse och jag känner mig mycket mer osäker nu än när jag började.
Chris 2022-08-07 09:51 ! Citera #
Richard 2022-08-05
Kuggade i onsdags Förtroendet är inte på topp får jag säga!. Fick inte ens komma ut i trafik. Kört en del med trafikskola 5-6 lektioner men tog beslutet att köra privat under sommaren. Fick bra respons och kände mig färdig. Tog ytterlgare en lektion på körskola och de menade att jag behövde en 2 h lektion till och de bokade uppkörning till mig. Tyvärr fanns inga tider förrän i slutet på september (ca 2 mån framåt då). Så jag insåg att jag bara skulle få 1 chans innan säsongen var slut och allt strul det skulle innebära. Göra om teoriprov, bli ringrostig mm. Så jag tog chansen, lånade en gammal BMW K75, övade några dagar med den och fixade en avbokad tid.
Blev totalt sågad vid månöverbanorna!
Fan! Trodde jag var bättre! Och körskolan hade ju sagt att jag var i stort sätt färdig!
Kanske nervositet i kombination av ovana med den hojen! Vet inte men tycker att jag åtminstone kunde fått två chanser vid manöverbanorna! De dissade mig direkt!
Eller så gillar de inte privatister
Knäpp upplevelse och jag känner mig mycket mer osäker nu än när jag började.
Jag tror nerverna spelade in samt annan hoj och de bryr sig inte om privatister eller ej. Är man tillräckligt förberedd klarar man det ändå. Blev du sågad vet du exakt vad du ska göra bättre. Tyvärr skrev du inte vad här men tänk på spårvalet och justera hojen med höften vid lågfart. Tänk på vinkeln dvs hojens position inför sväng till konorna. STR film har en bra video på youtube. Självförtroende nu! Kan du så kan du även på uppkörningen, dom är inte emot dig men de vill se säkerhet.
Richard 2022-08-08 02:08 ! Citera #
Tack för feedback! Övar mer och lär känna hojen bättre!
Det finns inte ABS på BMW n så jag fegade där. Måste öva inbromsning mer med den hojen och man vill ju inte låsa hjulen och lägga den
Hur lång bromssträcka är max på 50, 70 resp 90 km/h? Vet du det?
För då kan jag ju efter lite mer övande och bättre känsla på den biten mäta upp och placera koner.
BMW n är större och har högre tyngdpunkt (sitter högre) än körskolans hojar så jag tryckte nog till för lite vid högfartsbanan.
Rev iåförsig inga koner men det kändes på gränsen och inte avslappnat.
Också pga nervositet
Gäst 2022-08-14 10:54 ! Citera #
Kan vi inte ta kål på myten om att dom inte gillar privatister?

Jag har kört upp 5 ggr privat och klarat alla.
Min bror lika många, fast kuggat 2 ggr pga följande:
Låste upp bakhjulet på bromsprov.
Svarade fel på tekniska frågan på c.

Håll foten på bromspedalen men bromsa inte.
Köra riktigt sakta på manöverprovet för att visa att du har kontroll.

Köra hårt!
John 2023-09-04 20:20 ! Citera #
Det är ingen myt att det är svårare att klara en uppkörning som ”privatist”. Bara att provförättaren vet vilka som kör upp genom trafikskola och vilka som kör upp privat, påverkar oavsett om de vill det eller ej.

I mitt fall var det till och med så att provförättaren kände min lärare vid namn efter ett stort antal uppkörningar genom åren, de hade till och med varandras telefonnummer. ”Slå en signal sen om du ville har mer detaljer” om en som hade kuggats tidigare under dagen. :lol:

Jag kan förstå argumentet att trafikskolorna med sina erfarna lärare gjort ett första ”godkännande” och att det ger mer stöd åt bedömningen. Men - körprovet och bedömningen skall vara lika för alla och det finns det ingen som helst anledning till att inspektören ska veta vilka som kör upp genom en körskola och vilka som kör upp privat.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor