Lyckan är total, efter två misslyckade uppkörningar för mc har jag äntligen klarat det. Aldrig mer manöverbanor! Här kommer lite lärdomar från min erfarenhet av uppkörningarna.
Försök 1: Kuggade på högfarten. Det spöregnade och jag fegade ur i väjningen pga blöt asfalt så jag rev en kon. Fick två försök till men rev samma kon varje gång.
Lärdom: Lita på inspektörens omdöme! Han hade inte bett mig köra banan i 50 km/h om han inte bedömde det vara säkert, helt onödigt att fega ur då.
Försök 2: Klarade manöverdelen (lite snabb på lågfarten men han släppte mig till trafik ändå). Fick köra mest smal och krokig landsväg och det var även där jag kuggade på tre punkter. Fick i uppgift att vända på lämplig plats, hittade en bra ficka men när jag närmande mig visade den sig ligga precis innan ett backkrön. Jag hade redan börjat blinka så jag vågade inte ångra mig och genomförde vändningen, det var ett dåligt beslut. Jag var även väldigt noggrann med att visa bromsberedskap i skymda utfarter, för noggrann till och med, så jag visade en osmidig körstil. Slutligen tog jag kurvorna för slarvigt och snabbt vid dålig sikt, var så noga med att inte köra långsamt och ”mesa” så det blev fel på andra hållet istället!
Lärdom: Kör naturligt och gör dig inte till för inspektören! Titta inte på hastighetsmätaren i kurvorna utan ta dem i en hastighet du är trygg med och håll blicken högt. Ha bromsberedskap vid skymda utfarter o.s.v. men tänd inte bromsljuset och sakta in, lägg bara handen på handbromsen och foten på fotbromsen. Visar sig en utvald vändplats vara kass när du redan saktat in? Kör vidare tills du hittar en bättre plats, det är säkrare än att vända vid skymd sikt.
Försök 3: Påbörjade lågfarten för snabbt igen (runt 6-7 km/h) men hade en snäll inspektör som stoppade mig vid första konparet och uppmanade mig att köra resten av banan långsammare om jag kunde. Jag löste det och resten av manöverbanan utan problem. Tog lärdom av min förra uppkörning i trafiken och tänkte bort inspektören, körde som om jag redan tagit mitt körkort (förutom att jag var aningen noggrannare med hastighetsbegränsningarna ). Gjorde ett gäng småfel, missade att svänga in på ett ställe, råkade blinka höger när jag bara skulle stanna vid vägkanten.. lite småskit helt enkelt! Men jag sa till inspektören varje gång jag kom på mig själv göra fel. När vi kom tillbaks sa hon att det märktes att jag inte har så många mil på mc ännu, men att jag kör trafiksäkert och jag märker själv när det blir fel så det blev godkänt! Jag tror definitivt det hjälpte att jag kommenterade mina misstag (t.ex. ”just det, man ska inte blinka in när man stannar vid vägkanten..”) och att jag inte försökte ”överprestera” utan hålla mig inom min förmåga.
Hoppas mina lärdomar kan vara till nytta för någon annan, fråga gärna om ni funderar på något.