Försök 1: Kuggade på högfarten. Det spöregnade och jag fegade ur i väjningen pga blöt asfalt så jag rev en kon. Fick två försök till men rev samma kon varje gång.
Lärdom: Lita på inspektörens omdöme! Han hade inte bett mig köra banan i 50 km/h om han inte bedömde det vara säkert, helt onödigt att fega ur då.
Försök 2: Klarade manöverdelen (lite snabb på lågfarten men han släppte mig till trafik ändå). Fick köra mest smal och krokig landsväg och det var även där jag kuggade på tre punkter. Fick i uppgift att vända på lämplig plats, hittade en bra ficka men när jag närmande mig visade den sig ligga precis innan ett backkrön. Jag hade redan börjat blinka så jag vågade inte ångra mig och genomförde vändningen, det var ett dåligt beslut. Jag var även väldigt noggrann med att visa bromsberedskap i skymda utfarter, för noggrann till och med, så jag visade en osmidig körstil. Slutligen tog jag kurvorna för slarvigt och snabbt vid dålig sikt, var så noga med att inte köra långsamt och ”mesa” så det blev fel på andra hållet istället!
Lärdom: Kör naturligt och gör dig inte till för inspektören! Titta inte på hastighetsmätaren i kurvorna utan ta dem i en hastighet du är trygg med och håll blicken högt. Ha bromsberedskap vid skymda utfarter o.s.v. men tänd inte bromsljuset och sakta in, lägg bara handen på handbromsen och foten på fotbromsen. Visar sig en utvald vändplats vara kass när du redan saktat in? Kör vidare tills du hittar en bättre plats, det är säkrare än att vända vid skymd sikt.
Försök 3: Påbörjade lågfarten för snabbt igen (runt 6-7 km/h) men hade en snäll inspektör som stoppade mig vid första konparet och uppmanade mig att köra resten av banan långsammare om jag kunde. Jag löste det och resten av manöverbanan utan problem. Tog lärdom av min förra uppkörning i trafiken och tänkte bort inspektören, körde som om jag redan tagit mitt körkort (förutom att jag var aningen noggrannare med hastighetsbegränsningarna
Hoppas mina lärdomar kan vara till nytta för någon annan, fråga gärna om ni funderar på något.