Start > Körkortsforum > Uppfång

Uppfång

Sebbe 2021-08-10 23:24 ! Citera #
Hallå. Jag har läst mycket om start i backe och då skriver folk mycket om hur man med hjälp av kopplingen och gasen står stilla i en backe. Hela den principen fattar jag, det jag inte fattar är hur länge man står stilla i ”uppfång” handlar det om bara nån sekund medans man väntar på att ta en lucka eller handlar det om att man står så en längre tid i t.ex bilkö? När är det det sliter? När jag var ute och körde idag så hamnade jag i en relativt brant backe och då väntade jag på en lucka med med färdbromsen nere tills jag såg att det kom en lucka. Precis innan jag skulle in på vägen när bilen jag väntar på är ungefär precis framför mig så hittar jag dragläget och möter med gasen och står still kanske någon sekund för att sen släppa upp kopplingen mer och ta mig ut i luckan. Jag gjorde alltså ett ”uppfång” precis innan jag skulle ut på vägen bara någon sekund. Är det detta man menar med att man står stilla och sliter på kopplingen i onödan eller var det helt okej mängd slir för bilen? Jag gjorde mest bara så för att kunna komma ut snabbt när det klarnade upp. Förlåt för lite otydlig text, uppskattar svar, tack på förhand.
Gäst 2021-08-11 01:05 ! Citera #
Ska du stå i mer än några sekunder så är det bättre med handbroms. hålla den med kopplingen sliter såklart direkt så gör det bara om du måste. Typ en uppförsbacke in i en hårt trafikerad rondell, du behöver ta en lucka fort. Då är det smart att använda den metoden.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo