Start > Körkortsforum > Hur lång tid innan man kan ”kö…

Hur lång tid innan man kan ”köra bil”?

Malin 2021-08-09 11:33 ! Citera #
Hej!
Jag är 32 år och har tänkt ta körkort. Har aldrig kört tidigare. Planen är att börja övningsköra med en kompis, liksom lära mig grunderna så att jag ”kan köra bil” helt enkelt. Hur lång tid skulle ni säga att det tar? Förstår självklart att det är individuellt, men på ett ungefär. Hur lång tid tog det för er? Är det svårt att lära sig dragläge och koppling?

Sen har jag tänkt ta lite körlektioner på trafikskola för att lära mig mer och göra mig redo för uppkörning.

Ska köra manuell. Tycker det känns jätteläskigt men är också taggad!

Berätta gärna era erfarenheter!
lula123 2021-08-09 13:25 ! Citera #
Jag var i samma situation, 29 år gammal har aldrig kört bil förut. Jag började i januari med min sambo med att köra minst 8-10 timmar per vecka. Runt juni var i bra form för att köra stabilt, planera körningen, eco-driving, kontrolera speglerna och död vinkel, bromsa försiktigt etc. Just nu förbättrar jag de sista sakerna som krävs för att klara uppkörning. Har bokat 8 körlektioner med trafikskola i September och har bokat uppkörning med trafikskola i october i Sollentuna.

Mina tips är att inte skynda på saker, börja lära dig att köra säkert du känner dig stabil boka en trafikskola för att förbättra dig och boka uppkörningen med dem.

Chansen att klara uppkörningen är 65% med trafikskola och endast 40% privat.
Källa: https://korkortonline.se/forum/9827/
Frida 2021-08-09 15:19 ! Citera #
Jag tog mitt körkort isag och började köra i maj med körskola. Jag tog 23 lektioner och även kört lite med min sambo.
Jag rekommenderar att du kör mycket via körskola och ta den tid du behöver . Man ska inte jämföra sig med andra.jag lyssnade på hur många lektioner andra tagit och alla lär ju sig individuellt.
Lycka till !
Frida 2021-08-09 15:20 ! Citera #
Jag bokade uppkörningen själv och inte via körskolan
Gäst 2021-08-10 00:39 ! Citera #
Lära sig köra bil tar väl en vecka. Vara redo för körkort runt ett års körning skulle jag nog säga. själv övningskörde jag i nästan 2 år
matildaUppsala 2021-08-10 10:05 ! Citera #
Det beror på växling också. Du kan ta en automatväxlad körkort inom 4 månader jag tror om du kör varje dag, köra me trafikskola 8-10 lektioner och boka förarprov med trafikskola automatväxlad bil.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov