Start > Körkortsforum > Utfart ur cirkulationsplats

Utfart ur cirkulationsplats

Gäst 2021-08-05 19:19 ! Citera #
Om det är en fil i rondellen men två filer när jag kör ut ska jag då köra ut i högerfilen eller vänsterfilen och sedan byta till höger förutsatt att jag vill hålla grundplacering? Får jag ens köra ut i höger fil eller är den bara till för fordon som kommer in i rondellen och direkt ska svänga höger?

Rondellen i fråga:
https://goo.gl/maps/ML54uH692W1DDpxr7

Jag kommer från folkungavägen (från bron) och ska svänga vänster mot E4. Undrar alltså då om jag ska köra in i det vänstra eller högra körfältet.
Gäst 2021-08-05 19:35 ! Citera #
Bara en fil.tror att den är bred pga bussar.du kan köra (placera) i mitten.om du placerar dig höger nån kan bara köra om i hög fart (vänster).titta alltid framåt om nån buss på busshållplatsen
Gäst 2021-08-05 20:36 ! Citera #
Hej det svarar inte på frågan tack ändå för extra infon
Gäst 2021-08-06 12:39 ! Citera #
Det är 2 filer när du kör in i rondellen. Bara en ut. Så det är inga konstigheter. Bara att hålla till höger och köra ut.
Gäst 2021-08-06 12:42 ! Citera #
Okej såg nu att det var 2 filer in mot motorvägen. Du ska alltid försöka köra ut i högerfilen såklart om det är möjligt. Är det tät trafik så underlättar väl det att ha 2 filer som sedan blir en. Som du ser så upphör sedan det vänstra körfältet. Svaret är alltså att den inte spelar någon roll vilken fil du tar. :o På en uppkörning hade jag nog tagit högerfilen.
Gäst 2022-01-06 12:47 ! Citera #
Detta beror på vad pilarna innan rondellen säger m.m.
Är det två filer ut, en fil i själva rondellen så får du faktiskt välja vilken fil du vill placera dig i när du ska ut.
Om det är lämpligt för den fortsatta resan.
Annars är alltid grundplacering högra filen.

Är det två filer in, två filer ut och du har sett innan på pilarna i marken eller annan skyltning att båda filerna innan får köra ut rakt (alltså andra avfarten, första avfarten är direkt höger i en rondell) på båda filerna ut så får du också välja fil lämplig för fortsatt resa.

Att inte kunna detta och planera kommer ge dig huvudvärk i rusningstrafik, för då kan det bli ett helvete att byta fil senare.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest