Start > Körkortsforum > Behöver hjälp med dessa situat…

Behöver hjälp med dessa situationer

Anna 2021-08-01 18:36 ! Citera #
Hej vänner!
Jag har svårt att hitta svaret på några feågor jag tänkt på. Skulle ni vilja hjälpa mig tack!


1. Hur kör jag ut på motorvägen från accelarationsfältet om det redan finns bilar som inte hittar ”möjlighet” att ge mig plats. Bromsar jag i slutet av accelarationsfältet för att invänta en lucka? Är inte farten för hög för att bromsa sådär? Alltså jag vill veta vad som är RÄTT att göra.



2. Om jag kör bakom släp(som kör saktare än bilar) på motorvägen. Är det okej att fortsätta i den farten bakom släpet, eller MÅSTE jag köra om den? Är det något jag kan bli underkänd för om jag väljer att inte köra om den?

3. Detta var något som hände mig på körprovet. Instruktören bad mig utföra en vänstersväng men det var jätte mycket trafik så till slut gjorde vi en högersväng istället. Nu är frågan, får jag stanna i öppningen som ni ser på bilden jag ritat? Jag är i den blåa bilen jag ritat.Detta var en väg med ganska hög hastighet, mer än 60 iallafall. Vägen var riktigt stor så det kändes som att jag aldrig skulle lyckas hitta en lucka från både vänster och höger trafiken. Vad hade varit rätt att göra?

Förlåt för mina ”fina” teckning

www.bilddump.se/bilder/20210801183503-176.10.167.25.jpeg
lula123 2021-08-01 19:17 ! Citera #
Hej

1.Jag har kört runt 10 månader och jag har aldrig sett ett sådant fall i en acceleraiton -körfält. Det är alltid så att de andra bilarna hjälper dig att komma in (de brukar sakta ner lite) eller det värsta som har hänt är att vara en lastbil med samma hastighet än jag, så jag accelererar för mycket (mer än gränsen) till passera framför lastbilen. Och det hände med körskolan, och läraren sa att det var helt korrekt eftersom lastbilar inte kan bromsa lätt. Du måste köra framför lastbilen.

2. en bil med släpvagn på motorvägen kan gå max 80km/h. Så det beror på hastighetsbegränsningen på en motorväg. Om hastighetsgränsen är 80 eller 90 skulle jag köra tillbaka på släpet. Om hastighetsgränsen är 100, 110 eller 120 skulle jag definitivt köra om bilen med släp.

3. Jag har varit i en sådan situation 2 gånger. Hastighetsgränsen var 60 km/h och var 2 filer åt varje länsväg. Det jag gjorde är att jag korsade en väg per gång. Det var ett gap mellan de två vägarna. Så först korsade jag vägen med trafik från vänster. Jag stannade där och gick sedan över andra vägen. Men detta kan bara hända i korsningar att det finns tillräckligt med utrymme/mittfält för att göra det. Om det inte finns utrymme att stanna mitt på vägarna, måste du gå åt höger, som du gjorde i körprovet.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo