Start > Körkortsforum > Byte av fil när mycket trafik

Byte av fil när mycket trafik

Rollin’ 2021-07-31 18:15 ! Citera #
Hej, som orutinerad bilförare har jag problem med att avgöra när det är ok att byta fil, särskilt när det är mycket trafik och antalet luckor att köra in i kan vara ganska begränsat (typ essingeleden i Sthlm). Har liksom inte arbetat fram nån klockren känsla för när en bil ligger för nära för att jag ska kunna ta mig in, alltså om avståndet är tillräckligt. Kanske är en svår sak för er att ge konkreta tips kring hur man ska tänka, men vill höra med er ändå. Finns det nåt bra sätt att tänka här?
Gäst 2021-07-31 18:41 ! Citera #
Har inget superbra svar men om du vill förbereda lite så kan du blinka tidigare för att visa medtrafikanterna vad du vill och sedan hålla koll på hur de reagerar närmar sig bilen bakom i filen du vill in i ska du ju nog inte köra in och ser du att den bromsar upp så är det bara att smita in. Det finns snälla förare :). Sen det där med att avgöra hur stor luckan måste vara kan du bara ta reda på om du känner bilen du kör om inte får du hitta riktlinjer på bilen för att veta hur stor den är. Sen får du kolla noggrant så du får plats och om du är osäker så försök att inte stressa rörelsen, planera i förväg om du vill byta fil satt du inte behöver stressa in.
Gäst2 2021-08-16 23:09 ! Citera #
Som regel när man kör ska man försöka undvika att minimera tiden man har fordon på sina sidor. Detsamma gäller såklart påfarter och filbyten och allmän körning.

För att bedöma om avståndet är säkert så håll avstånd till framförvarande först och främst så har du mer tid på dig att söka av sidorna.

Sedan ifall det är väldigt tajt, så kan du blinka in dig, och se ifall det ger en respons ifrån bilen/bilarna bredvid och att de släpper in dig.

Sist men inte minst, går det inte att göra ett säkert filbyte innan t.ex. att vägen skiljs åt så gör det inte. Du kan alltid vända senare.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor