Start > Körkortsforum > Tips på körning i närtrafik i …

Tips på körning i närtrafik i Farstaområdet

nman 2021-07-29 10:08 ! Citera #
Hej! Gjorde tidigare idag min första uppkörning i Farsta och kuggade den tyvärr, dock kände både på mig själv och läraren att det var nära och med lite hård träning så kan jag nog få till en godkänd uppkörning snart igen. Momenten jag kuggade på var ”Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer” och det skedde i ett visst område (https://goo.gl/maps/jxTdDZsDxiB7BU1TA) där det var 30 KM/H, I detta område höll jag en fart på 20-25 och tyckte att det skulle vara lagom för att jag skulle hinna bromsa om någon cyklist eller ett barn kom springandes men intstruktören tyckte det var för snabbt. Jag undrar om det är någon som har material/videos på hur man bäst kör i dessa områden då jag känner att min körning i övrigt var bra nog. Direkt efter uppkörningen så gick jag igenom samma område med min handledare och hen körde på relativt samma sätt som jag gjorde så jag tror det skulle vara användbart med någon annans perspektiv.

I övrigt tyckte jag att körningen var behaglig i Farsta, läraren var trevlig och trafikläget var relativt lugn (speciellt om man övat i området sedan innan). Dock så var det inte den ”vanligaste” rutten jag hade övat på eller sett videos på men jag tycker att den var likvärdig (man åker in mot Stockholm och kör runt i Enskedeområdet).
Gäst 2021-07-29 11:36 ! Citera #
Är det området med många korsningar i typ villaområdet? Där högerregeln gäller?

Då sade min trafiklärare att man måste vara mycket uppmärksam
Gäst 2021-07-29 14:29 ! Citera #
Jag fick mitt körkort i Farsta så jag känner väl till området.

Det området du körde (Gamla Enskede) med villaområdet är typ bland det lättaste området att köra upp när det gäller Farsta-trafikverket iaf...

Och nej, du ska inte köra 20-30 där.

I just det området är det nästan krypkörning som gäller, iaf precis innan korsningar osv.

Och du vet vad krypkörning innebär?!? 2-7km /h.

Så ja... Långt ifrån dessa 20-30 som du körde upp med...

Svåraste området att köra upp på när det gäller Farsta-TV är absolut Hammarbysjöstad om du stöter på någon ambitiös kontrollant.

Annars är Skarpnäck och Globen också svårt.

Ner mot söder mot Haninge, Trångsund är betydligt lättare.

Trångsund har också några enkelriktade vägar som kan vara trixxiga, annars är det EZ PZ söderut.

Sen finns det den där klassiska järnvägskorsningen mot Fagersjö som de alltid testar en på. Men där gäller det bara att ha rutinen uppe. Annars är det inga problem..

Tycker de där jävla bussfil längs hela vägen mot Skarpnäck är svårare...

Gamla Enskede är ju nästan gratis körkort där om de tar dig dit... Då har du tur.
nman 2021-07-29 19:36 ! Citera #
Jag körde igenom området efter och insåg att jag troligen körde på tok för fort när jag körde upp , det gäller nog helt enkelt för mig att träna krypkörning i denna typ av område så det verkligen sitter och känns säkert. Sen är det ju skillnad på 30 och 30 områden men detta var ju definitivt ett där man som du säger ska i princip köra i gångfart.

Tack för tipsen på olika ställen där man också kan tänkas köra upp, jag bor i området och har således kört på dom flesta av dessa ställen och håller kanske inte riktigt med om att Enskede nödvändigtvis är det enklaste men det är ju olika för olika personer. Håller även med om bussfilen, den är jobbig men något man vänjer sig med.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo