Start > Körkortsforum > Hjälp med påfart till motorväg

Hjälp med påfart till motorväg

Mindgimmet 2021-07-29 01:01 ! Citera #
Om jag ska ut på en motorväg med hastighetsgräns 110 kmh och det är en lastbil på motorvägen som kör i 80 kmh och inte kan flytta över till vänster fil, hur gör jag då?

Jag hinner inte köra upp till 110 och köra ut på motorvägen framför lastbilen. Jag kommer nog hamna jämsides med den.

Om jag kör upp till ~80 kmh på påfarten hinner kommer jag kanske vara jämsides med den och kan alltså inte köra ut på motorvägen.

Ska jag sitta runt 30 kmh (dvs innan jag accelerar) och låta lastbilen köra förbi ?
Eller ska jag accelerera upp till 60-70 kmh och köra ut på motorvägen med en hastighet runt 70 kmh så att det är lite avstånd mellan lastbil och mig?

På uppkörningen kom jag ut på motorvägen och låg PRECIS bakom lastbilen, alltså ganska nära. Så lättade på gasen då och körde om efter en liten stund. Jag klarade uppkörningen men vet inte om detta var dåligt kört av mig eller inte.

---
Skrev om just lastbil men frågan fungerar väl också för vanliga bilar (tänkte dock på att lastbilar kanske kör i 80, ska jag ändå bara upp till 70-80 så jag kan hålla mig bakom lastbilen med ok avstånd?
Gäst 2021-07-29 12:13 ! Citera #
Tja!

Kan själv inte svara på den frågan men tänkte tipsa om att ställa frågan i uppkörningsbloggen.com .
Har själv ställt frågor där som man inte fått svar på här! :)
Personen bakom bloggen har många års erfarenhet av att ha jobbat som inspektör. Pröva där!

Lycka till med din körkortsresa!
Gäst 2021-07-29 12:15 ! Citera #
Märkte nu att du redan klarat uppkörningen! Gratiis :D
Gäst 2021-09-07 22:01 ! Citera #
Bump? Inte fått hjälp med frågan
Gäst 2021-09-08 09:49 ! Citera #
Hinner du inte in framför blir nästan ditt enda val att sakta ner bakom lastbilen, normalt sett brukar man hinna se om det kommer en lastbil redan när man åker upp på påfarten och då kunna gasa/släppa på gasen en liten bit. Bäst skulle bli att vänta tills lastbilen har åkt ifrån lite och sen gasa på.
Björn He 2021-09-20 16:37 ! Citera #
När man är på väg in på en motorväg så kan man oftast se och iaktta eventuella fordon som redan färdas på motorvägen. Om man uppmärksammar att en lastbil närmar sig påfarten så är det bästa att anpassa sin hastighet så att lastbilen hinner passera accelerationsfältet så att man själv kan lämna accelerationsfältet och hålla ett tillräckligt avstånd bakom lastbilen, och så fort som möjligt flytta sig till körfältet närmast mittremsan för att köra om lastbilen. Eller om man uppmärksammar att man hinner köra upp i accelerationsfältet i god tid före en lastbil som närmar sig så kan man ju självklart placera sig själv framför lastbilen.

När jag själv kör bil så brukar jag då och då köra i vänster körfält förbi en påfart, oftast när jag avslutat en omkörning och placerat mig själv framför något långsammare fordon i det högra körfältet, då brukar jag relativt ofta köra förbi en eventuell påfart först och SEDAN flytta mig tillbaka till höger körfält. Då underlättar man ju för eventuell inkommande fordonstrafik.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor