Om jag ska ut på en motorväg med hastighetsgräns 110 kmh och det är en lastbil på motorvägen som kör i 80 kmh och inte kan flytta över till vänster fil, hur gör jag då?
Jag hinner inte köra upp till 110 och köra ut på motorvägen framför lastbilen. Jag kommer nog hamna jämsides med den.
Om jag kör upp till ~80 kmh på påfarten hinner kommer jag kanske vara jämsides med den och kan alltså inte köra ut på motorvägen.
Ska jag sitta runt 30 kmh (dvs innan jag accelerar) och låta lastbilen köra förbi ?
Eller ska jag accelerera upp till 60-70 kmh och köra ut på motorvägen med en hastighet runt 70 kmh så att det är lite avstånd mellan lastbil och mig?
På uppkörningen kom jag ut på motorvägen och låg PRECIS bakom lastbilen, alltså ganska nära. Så lättade på gasen då och körde om efter en liten stund. Jag klarade uppkörningen men vet inte om detta var dåligt kört av mig eller inte.
---
Skrev om just lastbil men frågan fungerar väl också för vanliga bilar (tänkte dock på att lastbilar kanske kör i 80, ska jag ändå bara upp till 70-80 så jag kan hålla mig bakom lastbilen med ok avstånd?