Start > Körkortsforum > Svängningsregeln

Svängningsregeln

Gäst 2021-07-26 17:58 ! Citera #
Hej jag har en fråga. Först för att klargöra vet jag att om man åker på en väg och ska svänga vänster och det kommer mötande ska man vänta på dem enligt svängningsregeln. Men frågan är om jag i samma scenario (jag ska svänga vänster och det kommer mötande) ser att det mötande bilen håller låg fart och jag vet att jag hinner svänga innan den mötande utan att hindra, är det då okej för mig att göra så?
Gäst 2021-07-26 18:03 ! Citera #
Och då menar jag såklart när den mötande ändå är ganska nära.
Gäst 2021-07-26 19:13 ! Citera #
Nope, du ska stanna (helst rulla långsamt utan att stanna) om bilen är såpass nära att den kommer passera korsningen strax efter dig om du kör.

När du sen har körkort får du bedöma själv men om du blir påkörd i sidan under svängen kommer du bli vållande (och vara den som skadas allvarligt vid sidokrock).
Gäst 2021-07-26 20:13 ! Citera #
Okej tack för svaret! Men vad menar du med att jag får bedöma det själv sen när jag har körkort, varför kan jag inte göra det under uppkörningen?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor