Start > Körkortsforum > Ett fält försvinner

Ett fält försvinner

Gäddan 2021-07-22 18:29 ! Citera #
Hej! Där jag bor i Kalmar finns en 60-väg där det finns ett körfält, senare så tillkommer ett andra fält för de som kör ut från en landsväg som först är avdelad med en hel linje som sedan förändras till en vanlig mittlinje och då tvingas de som kört ut från landsvägen in på det enskilda fältet igen. Är det sant att de som är på det andra fältet, dvs de som kört ut från landsvägen, har väjningsplikt mot de som är på det ursprungliga fältet?

Frågar pga en situation idag då jag hade bråttom och saktade inte ner för att låta en bil på det andra fältet köra in, vilket hen svarade på genom att försöka komma in ändå och tvinga mig till att överköra med ett par hjul på det andra fältet.

Mvh gäddan
Björn He 2021-07-22 19:27 ! Citera #
Om det är som du säger, att trafik på väg in på en 60-väg från en annan större väg inkommer via ett eget körfält, som en längre sträcka framför går ihop med körfältet på 60-vägen, ja då är det såvitt jag fått veta så kallat ömsesidigt hänsynstagande som är tillämpligt, eller blixtlåsprincipen som det kanske också kallas, som ju i regel är att varannan bil i ena körfältet måste ge en bil kommande från det andra körfältet företräde genom att släppa in den andra bilen mellan sig själv och den framförvarande bilen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov