Start > Körkortsforum > Rakt fram i en vänstersväng

Rakt fram i en vänstersväng

Sofia 2021-07-22 16:20 ! Citera #
Om jag lägger mig i den vänstra filen vid en korsning och det finns en pil under filen som visar att du kan endast svänga vänster i körfältet, får jag ändra mig och köra ut i högra filen även om linjen är heldragen?
Ben 2021-07-22 16:45 ! Citera #
Ser dumt att göra.
Lämpligaste är köra vänstersvängen och vända. Den är säkrare än vänstersväng på landsväg.
Björn He 2021-07-22 19:35 ! Citera #
Sofia 2021-07-22
Om jag lägger mig i den vänstra filen vid en korsning och det finns en pil under filen som visar att du kan endast svänga vänster i körfältet, får jag ändra mig och köra ut i högra filen även om linjen är heldragen?
Mycket omogen fråga!

Först och främst, varför skulle du vilja ändra dig och köra rakt fram när du väl har planerat en vänstersväng och placerat dig i körfältet med påbjuden körriktning vänster?

Svar: Nej! Du får (åtminstone enligt trafikförordningen) EJ ändra dig och köra tillbaka till körfältet för fordonstrafik på väg rakt fram, och det är ju onödigt att ändra sig och byta tillbaka om du lika gärna kan göra en vänstersväng, vända och svänga vänster tillbaka ut på vägen igen.

Som du bör veta så betyder en heldragen linje, eller spärrlinje som det också kallas, att det är förbjudet att byta körfält eller annars flytta fordonets placering i sidled över till andra sidan av linjen, såvida inte det är en streckad linje på fordonets sida av linjen. Sen är det också förbjudet att stanna eller parkera längs en spärrlinje (utan streckad linje på fordonets sida av linjen) om inte det är över 3 meter brett mellan fordonet och linjen.
Gäst 2021-07-22 19:38 ! Citera #
Körfältspilar (M19)
Vägmärkesförordningen:
”Markeringen anger, för närmaste korsning, lämplig färdväg i markerat körfält. Är körfältet avgränsat med heldragen körfältslinje skall förare följa den eller de riktningar som pilen visar.”

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/vagmarkeringar/m19/
gäst 2021-07-25 21:14 ! Citera #
Sofia 2021-07-22
Om jag lägger mig i den vänstra filen vid en korsning och det finns en pil under filen som visar att du kan endast svänga vänster i körfältet, får jag ändra mig och köra ut i högra filen även om linjen är heldragen?
Vid det här laget så borde du ha kollen vad som gäller med en heldragen linje

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest