Start > Körkortsforum > Utfarsregeln/högerregeln

Utfarsregeln/högerregeln

Gäst 2021-07-21 23:32 ! Citera #
Jag har lite svårt att förstå en sak. Om man åker på en väg och lite längre fram kommer en anslutande väg(min väg är inte huvudled), den anslutande vägen kommer inte från en mack, parkering osv men den har en cykel och gångbana på vardera sida och ett övergångsställe och en cykelöverfart mellan cykel och gångbanan som korsar den anslutande vägen. Räknas då den anslutande vägen som en utfart? Förlåt om det blev otydligt, finns det något sätt att lägga till bild?
Anders 2021-08-14 09:46 ! Citera #
Har lite svårt att förstå vad du menade men jag kan säga såhär:

Utfartsregeln gäller när du tex korsar en cykelbana eller när du åker från gångfartsområde, cykelområde, en mack, parkering, en utfart osv.

När du åker på en väg tex i stan där det INTE är huvudled kan du ta hjälp av vägnamnsskyltarna för har inte en väg en vägnamnskylt så gäller inte högerregeln och om det nu skulle finnas så gäller högerregeln

lite tips från mig! så har jag lärt mig!

lycka till ute på vägarna!
Gäst 2021-08-14 22:00 ! Citera #
Tack för svaret Anders, det jag undrar mest om jag ska förtydliga är om det är att cykel- och gångbanan måste ”bryta” den inkommande vägen genom en upphöjnad för att det ska räknas som en utfart eller om det fortfarande räknas som en utfart även om det precis vid den inkommande vägen övergår till cykelöverfart/ övergångsställe. Hoppas det där blev mindre luddigt(säkert inte) :) .
1 2021-08-31 14:21 ! Citera #
Är det obruten cykelbana så bryts högerregeln och utfartsregeln gäller.

- men är det bara övergångsställe/cykelpassage/cykelöverfart så gäller högerregeln fortfarande.

Obrutna cykelbanor har ju sidolinjer.

Det är lätt att se.
1. 2021-08-31 14:22 ! Citera #
Så bara för att det är en upphöjd cykelöverfart/cykelpassage så bryts inte högerregeln för det.
Gäst 2021-08-31 15:26 ! Citera #
1. 2021-08-31
Så bara för att det är en upphöjd cykelöverfart/cykelpassage så bryts inte högerregeln för det.
Om det är en cykelöverfart/cykelpassage, så är det aldrig samtidigt en obruten cykelbana.

Så, om du ser en upphöjd bana med sockerbitar (cykelpassage), är det alltid så att cykelbanan tar slut och övergår i en cykelöverfart.

Man kan inte heller förenkla det genom att säga att en obruten cykelbana alltid har sidolinjer. Det finns inget som identifierar en cykelbana annat än vad som står i de lokala föreskrifterna.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 12:13
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor