Start > Körkortsforum > Högerregeln

Högerregeln

Gäst 2021-07-21 17:37 ! Citera #
Tänk dig att du ska köra upp.

Om personen har avsikt att stanna och låter mig passera där högerregeln gäller. Kan jag passera vägen utan att lämna företräde från höger?
Björn He 2021-07-21 21:27 ! Citera #
Svar: Nej! Högerregeln betyder väjningsplikt mot fordon som närmar sig högerifrån. Om du ser ett fordon komma högerifrån så skall du stanna och teckna åt fordonsföraren att passera, om nu inte föraren fortsätter köra utan bara står still i tron att du skall passera först.
Gäst 2021-07-21 21:42 ! Citera #
Var övertydlig, men det finns såklart en gräns när du måste köra. Om den andra personen vägrar köra kan du ju inte vänta tills ni båda hamnar på hemmet.
Gäst 2021-07-22 16:24 ! Citera #
Om han visar tecken med sin hand att jag kan köra. Fortfarande risk att bli underkänd?
Björn He 2021-07-22 20:16 ! Citera #
Gäst 2021-07-22
Om han visar tecken med sin hand att jag kan köra. Fortfarande risk att bli underkänd?
Du skall i första hand stanna för en fordonsförare som närmar sig högerifrån och försöka signalera åt föraren att passera före dig, eftersom det är DEN föraren som har företräde, men om nu föraren istället ger dig tydlig signal att passera före trots att inte du skall det enligt gällande trafikregler, ja då bör ju du ha rätt att passera före. Ja, det är i och för sig relativt komplicerat med tillämpning av högerregeln. Å andra sidan har ju inte en som kommer högerifrån någon ”förkörsrätt” om inte en som kommer vänsterifrån ger den företräde trots att man måste ge fordon högerifrån företräde; trafikskolans personal brukar väl oftast säga att ”i trafiken har man ALDRIG några rättigheter utan man har BARA skyldigheter”.

Nåt märkvärdigt är att man själv tvingas lära sig att man skall väja för att ge fordon kommande högerifrån företräde samtidigt som man får lära sig att man ”skall” titta åt vänster i korsningar där högerregeln gäller, tydligen i syfta att uppmärksamma om eventuella fordon vänsterifrån ämnar lämna företräde eller ej, och om inte fordonet vänsterifrån ämnar stanna för att ge en högerifrån företräde så måste man stanna för att släppa förbi fordonet om det krävs för att undvika risk för kollision; nån snubbe skrev på nåt forum att ”Det är ett jättegrovt nybörjarfel att inte titta åt vänster i korsningar där det är högerregeln, om man kör ut på en gatukorsning utan att titta åt vänster på uppkörningen så blir man kuggad”.
Herregud 2021-07-22 20:38 ! Citera #
Björn He 2021-07-22
Du skall i första hand stanna för en fordonsförare som närmar sig högerifrån och försöka signalera åt föraren att passera före dig, eftersom det är DEN föraren som har företräde, men om nu föraren istället ger dig tydlig signal att passera före trots att inte du skall det enligt gällande trafikregler, ja då bör ju du ha rätt att passera före. Ja, det är i och för sig relativt komplicerat med tillämpning av högerregeln. Å andra sidan har ju inte en som kommer högerifrån någon ”förkörsrätt” om inte en som kommer vänsterifrån ger den företräde trots att man måste ge fordon högerifrån företräde; trafikskolans personal brukar väl oftast säga att ”i trafiken har man ALDRIG några rättigheter utan man har BARA skyldigheter”.

Nåt märkvärdigt är att man själv tvingas lära sig att man skall väja för att ge fordon kommande högerifrån företräde samtidigt som man får lära sig att man ”skall” titta åt vänster i korsningar där högerregeln gäller, tydligen i syfta att uppmärksamma om eventuella fordon vänsterifrån ämnar lämna företräde eller ej, och om inte fordonet vänsterifrån ämnar stanna för att ge en högerifrån företräde så måste man stanna för att släppa förbi fordonet om det krävs för att undvika risk för kollision; nån snubbe skrev på nåt forum att ”Det är ett jättegrovt nybörjarfel att inte titta åt vänster i korsningar där det är högerregeln, om man kör ut på en gatukorsning utan att titta åt vänster på uppkörningen så blir man kuggad”.
Så du vill slippa titta vänster? Mycket omogen inställning!

Självklart håller man koll på allt relevant i trafiken, av egenintresse och av andras intresse. Herregud:

Polisen: Ja, barnfamiljen dog visst, de måste ha letat efter nappen och missat att högerregeln gällde.
Du: Okej?
Polisen: Du såg inte mer vad som hände?
Du: Nej, jag tittade bara åt höger och körde rakt på.
Polisen: Okej…
Du: Hörru, synd att de dog, men jag har faktiskt RÄTTEN på min sida. Min RÄTT att inte vrida huvudet åt vänster är mer värd.



Tycker att du ska läsa Trafikförordningen.

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
GRUNDBESTÄMMELSER
2 kap. 1 §
”För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.”
Björn He 2022-09-08 12:16 ! Citera #
Herregud 2021-07-22
Så du vill slippa titta vänster? Mycket omogen inställning!

Självklart håller man koll på allt relevant i trafiken, av egenintresse och av andras intresse. Herregud:

Polisen: Ja, barnfamiljen dog visst, de måste ha letat efter nappen och missat att högerregeln gällde.
Du: Okej?
Polisen: Du såg inte mer vad som hände?
Du: Nej, jag tittade bara åt höger och körde rakt på.
Polisen: Okej…
Du: Hörru, synd att de dog, men jag har faktiskt RÄTTEN på min sida. Min RÄTT att inte vrida huvudet åt vänster är mer värd.



Tycker att du ska läsa Trafikförordningen.

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
GRUNDBESTÄMMELSER
2 kap. 1 §
”För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.”
Är det verkligen straffbart då att inte titta vänster i en korsning där det är högerregeln? Det verkar inte vara straffbart, och bör inte vara det heller; i Norge är man exempelvis jättestrikt skyldig att lämna företräde och fri väg åt ett fordon från höger, det bör man vara i Sverige också. Flera svenskar som varit i Norge har faktiskt sagt att de flesta bilister i Oslo inte brukar titta vänster i korsningar där en som kommer från höger har ”förkörsrätt”, och det brukar väl vissa fordonsförare i Sverige inte göra heller.

I Belgien eller Frankrike verkar det däremot vara straffbart att inte titta vänster; den som måste lämna företräde åt ett fordon från höger kan faktiskt, i vart fall i Belgien, frias från straffansvar för att ha missat högerregeln/vållandeansvar för kollision med fordon från höger, om denne lyckas försäkra för trafikpolisen/försäkringsbolagen att fordonsföraren från höger ”tagit företräde utan att först ha uppmärksammat om något fordon närmat sig från vänster”.
Men skälet till att det anses nödigt att titta vänster, för att undvika trafikolyckor, i Belgien och Frankrike är kanske att de länderna mestadels har vägkorsningar med mycket nedsatta siktförhållanden p.g.a. husväggar och dylikt som skymmer sikten åt höger och gör det svårt att se om något fordon kommer från höger - vilket kanske kräver att en som kommer från höger iakttar extra varsamhet trots företrädesrätt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 08:59
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo