Start > Körkortsforum > Har någon fått G på risk 2, me…

Har någon fått G på risk 2, men att sedan körskolan registrerat UG?!

Panik! 2021-07-17 20:44 ! Citera #
Hej,
Gjorde Risk 2an för 2 veckor sedan, fick veta att jag blivit godkänd men fick inget intyg.
Ser nu på Elevcentralen att min körskola skrivit X på min risk 2a! Kan det vara ett fel eller har dem bara sagt att jag blivit godkänd på halkbanan fast jag blivit underkänd?! Har panik och förstår ingenting. :(
:cry:
Gäst 2021-07-17 21:09 ! Citera #
Kolla om du kan boka kunskapsprov/körprov på trafikverket.se så är du godkänd. Om inte så kan man inte boka.
Panik! 2021-07-17 21:17 ! Citera #
OK!
Tack för svar!!! Jag kan boka :D
Panik! 2021-07-17 21:29 ! Citera #
Alltså förlåt för hets... Men jag tror att man kan boka utan att ha klarat av dem momenten...Är det någon som inte har gjort risk 1/2 och ändå kunnat boka förarprov? :(
Björn He 2021-07-18 20:20 ! Citera #
Alltså, den trafikskola som håller del 1 i riskutbildningen registrerar väl normalt bara ”utbildning genomförd” OM man varit tillräckligt aktiv under risk-kursen, och alltså inte varit sömnig eller annars uttröttad så att man gått miste om kursens innehåll utan att ta till sig av det.

Nåt märkvärdigt med mig var att jag lyckades boka tid för körkortsprov utan att ha gått del 1 i riskutbildningen, jag fick inget meddelande om att jag måste ha gått riskutbildning för att kunna boka prov men däremot fick jag en upplysning om att jag saknar obligatorisk riskutbildning, då del 1 då; jag trodde av misstag att jag gick risk-1:an direkt efter min 16-årsdag men det var INTE risk-1:an jag gick då utan en handledarkurs. Jag fick självklart skitmycket panik när jag hade bokat tid för körkortsprov inom de närmaste dagarna, och letade då desperat efter en ledig tid för risk-1:an, och hittade då lyckligtvis en ledig tid på Ringens bilskola på kvällen före dagen jag skulle åka till Eskilstuna tidigt på morgonen för att skriva teoriprov, som dock blev underkänt.
Gäst 2021-07-18 21:26 ! Citera #
Ok! Men när och hur fick du upplysningen om att du saknar obligatorisk utbildning, samt av vem? (Trafikverket eller körskolan? :-) )
Björn He 2021-07-19 10:30 ! Citera #
Gäst 2021-07-18
Ok! Men när och hur fick du upplysningen om att du saknar obligatorisk utbildning, samt av vem? (Trafikverket eller körskolan? :-) )
Det stod i bokningstjänsten, där man bokar tider för körprov, att jag saknar obligatorisk riskutbildning för körproven, och då syftade de tydligen på att jag inte gått del 1 i riskutbildningen, så jag gick alltså del 2 - halkbaneutbildningen - före del 1. Men lyckligtvis hittade jag plats på en kurs i del 1 på Ringens bilskola kvällen före den morgon jag skulle åka till teoriprovet i Eskilstuna, så jag fick ju lyckligtvis resa till körproven som jag planerat.
Panik! 2021-07-19 19:03 ! Citera #
Update;

Ringde Transportstyrelse; Har Risk 1 + 2 tillgodoräknat.
Körskolan hade gjort ett tekniskt fel. Helt sjukt att dem kan göra så, hela min helg blev ju förstörd och var på väg att boka (och betala) en ny halkbana...
Receptionisten 2021-08-12 15:39 ! Citera #
Bara för att hjälpa er som är förvirrade på vägen:
Körskolorna bokar in Risk 1 och 2 för de som är elever på skolan, alternativt att man bokar kurserna fristående på en körskola. När man har gått utbildningarna rapporteras man av respektive till Transportstyrelsen (Risk 1 av körskolan och Risk 2 av de som man har utfört halkbanan hos). Dessa godkännanden kan bara läggas in på tex Elevcentralen om läraren gör det via Elevkortet.
Om man är osäker kan man kontakta sin körskola eller ringa Trafikverket. Sen är det också bra att veta att Trafikverket tillåter ”tidig” bokning av teori & körprov även om man inte har gjort riskutbildningarna. Då är det upp till eleven att ha koll på vad man har gjort och inte innan sitt prov.
S 2021-08-12 15:50 ! Citera #
Gäst 2021-07-17
Kolla om du kan boka kunskapsprov/körprov på trafikverket.se så är du godkänd. Om inte så kan man inte boka.
Som tidigare sagt. Det där stämmer inte. Jag bokade in teori och körprov innan jag gått varken risk 1 eller 2. Det uppmuntras ju snarare att man ska boka in proven tidigt men att man ska vänta med risk-utbildningarna till mot slutet av körutbildningen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest