Start > Körkortsforum > Start från stillastående

Start från stillastående

Gäst 2021-07-16 21:27 ! Citera #
Hallå. Jag undrar om det är normalt att varvtalet sjunker typ 400-500rpm när man startar från stillastående ( när man vill vara lite snabbare iväg). Gör det något om varvtalet sjunker?
Gäst 2021-07-16 22:51 ! Citera #
Hur menar du, sjunker varvtalet 400-500 från tomgång lär ju motorn dö? Beskriv hur du gör för att starta från stillastående så kan vi nog hjälpa :)
Gäst 2021-07-16 23:08 ! Citera #
Förlåt om jag var otydlig, menade när jag ska ut i en korsning och vill vara lite snabbare iväg. Jag brukar varva ungefär 1500rpm när jag ska iväg snabbt. Jag hittar alltså dragläget när jag står och väntar på att åka ut sen när jag ser en lucka varvar jag upp till ungefär 1500 och sen när jag höjer kopplingen mer för att vara snabb ut så sjunker varvtalet rätt mycket, ibland ner till under 1000rpm. Och det jag undrar är om detta gör något/ om det är normalt?
Gäst 2021-07-16 23:42 ! Citera #
Alright, största risken där är väl att om du släpper upp kopplingen lite snabbare så kommer motorn dö, men så länge du har koll på bilen och det inte sker så är det ingen fara enligt mig iallafall, varvtalet har ju en viss utväxling mot hjulen när kopplingen är uppe så varvtalet kommer sjunka när du släpper upp kopplingen. På samma sätt stiger varvtalet om du växlar ner till 3an från 5an i hög hastighet.

MEN för att ta en lucka är det bättre att förutse luckan i t.ex en rondell och börja rulla ut samtidigt som bilen framför passerar, då kan du accelerera lugnt och fint och komma ut ännu smidigare i luckan. Du får ju såklart bedöma avståndet till bilen som passerar, passerar den för nära din front får du inte göra som ovan...
Gäst 2021-08-14 20:20 ! Citera #
Är det normalt att man inte åker iväg lika skönt när man startar snabbt från ettan. Alltså att det blir lite mer ryckigt?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo