Hej!
Jag tänkte berätta lite om hur min uppkörning gick till då jag klarade min uppkörning i sollentuna förra veckan. Jag kommer själv ihåg hur nervös jag var inför uppkörningen så jag hoppas att detta kanske hjälper någon som ska köra upp snart.
Jag började med att sätta mig i ett väntrum och sen fick jag skriva under på en iPad för att försäkra något (jag kommer inte ihåg något av det då jag var så sjukt nervös.)
Vi gick ut till parkeringen och så berättade min förarprövare att jag skulle få köra en hybrid volkswagen. Tyvärr kommer jag inte ihåg modellen men den var jättebekväm och jag kände direkt att bilen inte skulle vara något problem.
Säkerhetskontrollen var så sjukt lätt så jag nästan skrattade. Jag hade övat så mycket och tittat på en miljard videor om kontrollen så jag skulle vara förberedd på det värsta. Sen visade det sig att jag fick säkerhetsbältet och tutan…hahaha.
Själva körning började med att jag körde höger ut från parkeringen. Sen vänster mot en av rondellerna som man garanterat kommer köra i om man har uppkörning i sollentuna. Hon bad mig följa skyltar mot Täby och det var en stor lättnad då jag hade övat mycket på just den påfarten. Det kan vara bra att veta att det finns ett övergångsställe precis när man lämnar rondellen så där såg jag till att bromsa in och verkligen titta noggrant. Jag ökade farten till hastighetsbegränsningen som jag tror var 90, blinkade ut och hamnade direkt bakom en långtradare som körde i 70. Jag berättade för förarprövaren att jag gärna kör om den men att jag vill dubbelkolla när avfarten kommer så jag inte missar den. Hon berättar att jag har gott om tid så jag gör en säker omkörning.
Jag kör tills jag kommer till avfarten Hagby/återvinningscentral. Jag körde rakt fram i rondellen och körde på en krokig landsväg. Sen berättade hon att jag skulle svänga vänster in till återvinningscentralen men jag hade en lastbil bakom mig och motorcyklar i andra körfältet så jag sa ganska bestämt att jag faktiskt väntar med att svänga och tar första höger istället för att vara mer säker. Jag tror det var det hon testade då det snabbt kom en liten vändplan till höger som jag använde för att vända på. Jag körde tillbaka och svängde höger in mot återvinningen och där bad hon mig att vända så jag gjorde en u-sväng. HÄR KOMMER EN VIKTIG GREJ. Det finns en stoppskylt när man ska tillbaka ut på landsvägen men det finns ingen linje. Då måste man stanna precis innan korsningen, annars får man nästan garanterat underkänt.
Sen körde vi exakt samma väg tillbaka och jag fick åka tillbaka mot Stockholm där vi åkte av mot Sollentuna. Här kommer dessa två rondeller igen. Det som är viktigt är att placera sig i höger fil i den första ifall planen är att köra rakt fram i den andra. Detta beror på att den andra rondellen har markeringar som inte tillåter att man kör rakt fram i den vänstra filen. Jag körde iallafall som att jag skulle tillbaka till trafikverket (vänster i första rondellen, rakt fram i andra.) Sen körde jag bara rakt fram istället för att svänga in på gatan vid Trafikverket. Då körde jag en helt rak sträcka tills jag kom till en rondell, då bad hon mig att köra runt och åka tillbaka. Så gjorde jag det, kollade döda vinkeln och allt sånt. Sen rätt tillbaka till Trafikverket där jag fick köra in i en parkeringslucka. Jag fick ingen feedback utan bara resultat direkt. Allt tog bara 35 minuter ungefär.
Förlåt att detta var så långt men jag tror att man kan lära sig mycket av det! Lycka till nu till alla er som ska köra upp snart, och ställ frågor ifall jag missade att ta upp något