Start > Körkortsforum > Bevakade vs obevakade järnvägs…

Bevakade vs obevakade järnvägskorsning

M 2021-07-12 20:52 ! Citera #
Hej! Kanske en dum fråga men fastnat länge på skillnaden mellan bevakade vs obevakade järnvägskorsningar.

I den bok jag använder står det att ”bevakade har ljus-/ljudsignaler och/ eller bommar” medan detta ej gäller för obevakade. Eftersom det står och/ eller så tolkar jag texten som att en bevakad korsning enbart kan ha ljus- och ljudsignaler men sakna bommar, dvs ser jag trafikljus vid järnvägen vet jag direkt att den är bevakad. Men gjorde därefter tester online och fick en bild med en järnvägskorsning med enbart trafikljus och inga bommar. Trodde då enligt ovan att detta var en bevakad övergång men enligt svaret var det en obevakad.

Så till min fråga; för att skilja dem åt, går man enbart på bommarna och eventuella ljus är irrelevanta i sammanhanget?
Tacksam för hjälp!
Björn He 2021-07-13 18:42 ! Citera #
En bevakad järnvägskorsning är såvitt jag vet en korsning med järnväg (eller spårväg) med trafiksignaler för vägtrafikanter, oavsett huruvida bommar finns eller ej. Det är i regel EJ tillåtet att köra om något annat fordon (med fler hjul än två) strax före eller i en järnvägskorsning utan bommar, tydligen av säkerhetsskäl.

Vad gäller körning förbi en järnvägskorsning så skall man, trots signaler och bommar, iaktta erforderlig varsamhet och uppmärksamhet på eventuella tåg eller spårvagnar som närmar sig - med hänsyn till att signaler/bommar kan vara ur funktion exakt när som helst; det har skett ett antal gånger att ett tåg närmat sig en korsning mellan en väg och en järnväg (och varit nära att kollidera med någon bilist) TROTS släckt stoppsignal för vägtrafikanterna.

Som det säkert står i Körkortsboken så har en vägtrafikant absolut plikt att undvika olycka genom att lämna företräde och fri väg för tåg och spårvagnar som normalt saknar möjlighet att väja för eventuella hinder p.g.a. extremt hög hastighet (uppgående ett 200-tal km/tim) och spårbunden färdväg, och en kollision med ett spårfordon blir vanligtvis katastrofal.

Det är t.o.m. lag på att en trafikant som inte får korsa en järnväg eller spårväg har stopplikt före signaler och bommar, eller annars inom ett betryggande avstånd från korsningen med järnväg eller spårväg; det är förbjudet att korsa järnvägen eller spårvägen
1.samtidigt som ett tåg eller en spårvagn närmar sig
2.när en trafiksignal för vägtrafikanter visar rött sken, ljudsignalen ljuder eller bommarna är nedfällda, fälls ned eller fälls upp (om det finns bommar eller signaler), eller
3.vid risk för att tvingas stanna i korsningen.
Ehhh 2021-07-15 09:45 ! Citera #
Björn He: Var i Sverige åker spårvagnarna i 200 km/h?
Björn He 2021-07-16 00:02 ! Citera #
Ehhh 2021-07-15
Björn He: Var i Sverige åker spårvagnarna i 200 km/h?
Men tåg kan ju gå i så hög hastighet; jag skrev väl ”tåg och spårvagnar”.
Gäst 2021-07-18 14:48 ! Citera #
Ehhh 2021-07-15
Björn He: Var i Sverige åker spårvagnarna i 200 km/h?
Väldigt onödig och otroligt iq-befriad kommentar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor