Start > Körkortsforum > Tål inte hur systern håller ra…

Tål inte hur systern håller ratten..

Gäst 2021-07-11 15:00 ! Citera #
Imgur.com/a/0tGeVCf

Sådär håller hon ratten. Vänstra armen vilar nästan på låren medans hon håller handflatan längst ner på vänstra sidan av ratten, och högra armen lite längre upp.. ser så korkat ut. Sen på motorväg tenderar hon att släppa vänstra handen och bara köra med höger. Påpekat flera gånger och hon tar bara illa upp istället för att korrigera. Hon har haft körkort i flera år.. sen när jag gör något fel ska hon alltid påpeka.
Gäst 2021-07-13 09:41 ! Citera #
Ungefär sådär håller jag också fast kanske mer 7 o 3. Det handlar väl om att man softar och istället för att bara köra med en hand så håller man vänstra lite mer i beredskap. Tycker det är helt okej, kommer det en älg på vägen så är det nog inte det som gör skillnaden på krock eller inte. Såklart bäst att hålla i ratten 9 o 3 som en F1 förare men vem pallar sitta så spänd i flera timmar på motorvägen? :o
Björn He 2021-07-16 00:16 ! Citera #
Egentligen är det inte absolut förbjudet, eller ens förbjudet överhuvudtaget, att köra med enbart ena handen. Jag tycker personligen att det är okej att köra med enbart en hand - på villkoret att man har erforderlig kontroll över fordonet som man ju ofta KAN ha - men man bör helst undvika det.

Jag kan erkänna att jag brukar själv köra med enbart ena handen när jag tycker det är onödigt att styra med båda händerna, det har ju varit okej för min egen del eftersom jag har lyckats ha erforderlig kontroll över bilen, men man skall kanske helst inte göra så överhuvudtaget.

P.S.: Det är relativt otillbörligt beteende att försöka påtala för någon fordonsförare att det ”inte” är ”rätt att köra med enbart en hand”, även om kanske själv anser att inte det är rätt. Det finns ingen anledning att behöva påtala sånt för någon fordonsförare, och det är heller inte tillbörligt att försöka ge någon fordonsförare någon sån tillsägelse; den som för ett fordon både har och skall ta eget ansvar för sin egen körning, och man skall enligt allmän norm låta var och en ansvara själv för sina egna handlingar, och man skall ALLTID visa respekt mot en persons personliga rättighet att ta eget ansvar för sina egna handlingar (oavsett huruvida man själv tycker att någon tar sitt ansvar eller brister i ansvarstagande).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest