Start > Körkortsforum > Övergångsställe exakt när man …

Övergångsställe exakt när man kör ut från rondell

Gäst 2021-07-10 15:02 ! Citera #
Var inne i en rondell och skulle köra ut, ser då någon som vill gå över, övergångsstället är exakt där man kör ut från rondellen.. är det inte olämpligt? Jag var osäker skulle jag ha stannat/saktat ner redan i rondellen? I och med att personen gick över så fick bilar bakom mig stanna i rondellen.. känns så dumt. Jag tänkte bara skita i mönniskan först och köra men kändes fel
Gäst 2021-07-10 17:43 ! Citera #
Övergångsställen vid utfarter från en rondell är ju inget direkt ovanligt? Lämpligt eller inte.
Du måste lämna företräde oavsett bakomvarande bilar.

Eftersom du verkar ha upptäckt detta nyligen, så gör det till en vana att nu alltid kolla dödavinkeln innan du kör ut från rondellen. Cyklister kan komma i hög fart.
Björn He 2021-07-10 17:51 ! Citera #
Man måste lämna företräde åt gående som korsar eller just är på väg att korsa körbanan på ett övergångsställe, du kan ju inte tro att du kan eller skall köra vidare utan att lämna företräde för att du tycker det är olämpligt att stanna. Tycker du att jag skall köra rakt in i en cirkulationsplats utan att lämna företräde åt fordon som redan är inne i cirkulationen, för att det är ”olämpligt att stanna vid infarten till cirkulationen”? En gång när jag närmade mig en större rondell så körde nån jävla lastbilskärring troligtvis för nära bakom mig, och rakt in i ”arslet” på min bil när jag stannade för att iaktta väjningsplikt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor