Start > Körkortsforum > Jag börjar ge upp - Kuggad för…

Jag börjar ge upp - Kuggad för tredje gången i år

Erik 2021-07-08 22:25 ! Citera #
Har varit inne och läst en hel del trådar i det här forumet men aldrig tänkt att jag själv skulle skriva ett inlägg. Och nu sitter jag här, ledsen och besviken att ha kuggat för tredje gången. Känner mig väldigt deprimerad då det verkligen känns att jag kan köra bil, men att jag kuggat på småsaker. Det känns som att det inte alls stämmer att de gör en helhetsbedömning utan att man måste köra felfritt för att klara sig. Nu verkar min prioritet även ha gått ut, så kommer vara svårt att hitta tider.

Den första gången är jag helt förstående att jag kuggade. Gjorde onödiga misstag pga nervositet som att glömma säkerhetsbältet ett tag samt att instruktören behövde ingripa i rondellen.

Den andra uppkörningen skedde i Järfälla och då körde jag otroligt bra. Kontrollanten själv sa att manövreringen och alla inblandade moment var mycket bra, men jag kuggade för att hon valde att ingripa vid en rondell där det kom en cykel i rätt hög fart från höger som jag således inte hade uppmärksammat tillräckligt bra. Det var väldigt tungt att kugga denna gång då jag kände att jag verkligen kan köra bil och att det där är ett moment jag hade kunnat öva på hemma istället för att behöva köra upp igen. Speciellt när folk säger att de gör en helhetsbedömning.

Så var det dags för tredje gången idag vilket skedde i Härnösand. Är uppvuxen här så därav att jag bokade tid här.

Som Väntat så var det lugnare här och manövreringen av den mycket större bilen än vad jag är van vid gick mycket bra. Inga konstigheter och parkeringen gick galant. Trots att jag var orolig först.

Men en situation gör att jag kuggar.
Vid en korsning med trafikljus så ska jag svänga till höger. Kommer trafik från mittemot som får grönt samtidigt. Den lastbilen ska svänga till sitt vänster. Jag väljer då att åka ut och fullfölja svängen och kontrollanten menar att detta är fel då jag inte har fri sikt bakom lastbilen - vilket jag köper.

Det känns dock enormt tungt att kugga på det här då allt övrigt återigen gick felfritt manövreringen klarar jag bra. Jag kör lugnt och har koll på övergångsställen, cyklar och övrig trafik.

Jag gör ett misstag, och kuggar.

Jag tycker helt ärligt att det hade varit bättre om man i sina här situationer skulle få godkänt eftersom att jag lär mig och inte gör om det igen.

Känns extremt omotiverande och tungt just nu. Varje gång måste jag hitta nya ställen att köra på och köra med nya bilar vilket försvårar mina förutsättningar. Men utan lediga tider är det mitt enda alternativ..

Är svinrädd att samma sak kommer ske även nästa gång. Något litet misstag som gör att jag kuggar igen

Förstår inte hur vissa klarar på första försöket..
Erik 2021-07-08 22:27 ! Citera #
Rättelse: I situationen som gör att jag kuggar så skulle jag till vänster och mötande lastbil åt sitt vänster.
Jonas 2021-07-08 22:56 ! Citera #
De gör (eller ska i alla fall göra) en helhetsbedömning. Men du får inte göra fel där du blir trafikfarlig. Man kan komma undan med en hel del småfel, så länge de inte innebär en fara (något som många skriver om här, och som även var min upplevelse av mitt körprov). Men felen du beskriver (cyklist i rondellen och vänstersvängen) är just situationer som mycket väl skulle kunna leda till en olycka, och det ska de inte släppa igenom (och gör förmodligen inte heller det speciellt ofta).

Att du inte gör om samma fel igen är ju mycket bra, men det är fel som du ska lärt dig undvika innan uppkörningen. För om du hade gjort felet efter att du fått körkortet, när du kör ensam, så är risken att det istället för att läraren/förarprövaren ingriper så blir det en olycka istället.

Det min trafiklärare präntade in från dag ett är att säkerheten alltid är det viktigaste. Alla gör fel, under och efter utbildning, men man måste lära sig att inte bli trafikfarlig innan uppkörning.

Har du gått i trafikskola eller gjort all utbildning privat? Om du inte tagit lektioner i en skola skulle jag rekommendera att du tar ett par lektioner. Om inte annat för att se om det är något du behöver öva på mer. Det är billigare, och bättre för självförtroendet skulle jag tro, än att använda uppkörningarna som lektioner.
Gäst 2021-07-09 19:19 ! Citera #
Jag förstår inte din sista situation som du beskrev?

Vilken korsning är detta? Kan du vara snäll och länka Google map?

Och om jag förstår rätt så skulle hans lastbil svänga till vänster om honom.

Du skulle också svänga till vänster om dig.

Så det betyder någon slags ”Stockholm-sväng” där ni båda svängde samtidigt?

För det måste vara detta som hände för hur annars skulle han kunna blockera din sikt samtidigt som kontrollanten fick agera?

Du valde alltså att svänga samtidigt som han svängde och eftersom hans bil är lång och därmed blockerade hans sida (bil-kö).

Så om du åker så kan inte de andra se dig och kanske någon av de valde att åka rakt fram och då kan det bli krock?

Jag frågar detta för att lära mig något dvs. Så förklara gärna är du snäll. Ska också ha uppkörningen snart så därför.
... 2021-07-10 09:47 ! Citera #
”Jag var nervös”, ”Jag var inte van vid bilen”. Asså, man börjar blir riktigt trött på dessa bortförklaringarna. Ska man ha körkort ska man kunna köra bra trots ens psykiska mående. Man ska också kunna köra olika sorters bilar trots att man inte är van.

Du gjorde trafikfarliga misstag och kallar detta ”småfel”, LOL! Detta visar att du inte borde ha körkort.

Här är några tips: Skaffa lite säkerhetstänk, ta lektioner, sluta skylla ifrån dig, sluta boka tider trots att du uppenbarligen inte är redo.
Ej längre kuggad 2021-07-10 13:57 ! Citera #
Gäst 2021-07-09
Jag förstår inte din sista situation som du beskrev?

Vilken korsning är detta? Kan du vara snäll och länka Google map?

Och om jag förstår rätt så skulle hans lastbil svänga till vänster om honom.

Du skulle också svänga till vänster om dig.

Så det betyder någon slags ”Stockholm-sväng” där ni båda svängde samtidigt?

För det måste vara detta som hände för hur annars skulle han kunna blockera din sikt samtidigt som kontrollanten fick agera?

Du valde alltså att svänga samtidigt som han svängde och eftersom hans bil är lång och därmed blockerade hans sida (bil-kö).

Så om du åker så kan inte de andra se dig och kanske någon av de valde att åka rakt fram och då kan det bli krock?

Jag frågar detta för att lära mig något dvs. Så förklara gärna är du snäll. Ska också ha uppkörningen snart så därför.
Ja, precis, så som du själv sade. Han gjorde felet som svängde åt vänster, utan att ha uppsikt över vad som fanns bakom lastbilen som också skulle svänga vänster. Så just nu hade alltså han som körde (eller hon) fritt fram att svänga åt vänster, men det skulle kunna komma en bil direkt efter lastbilen och köra rakt framåt, vilket skulle skapa en trafikfarlig situation, dvs krock.
Jösses 2021-07-10 15:15 ! Citera #
Vilket litet fel du gjorde!

Här gjorde någon exakt samma lilla fel som du:
sverigesradio.se/artikel/5701737
Gäst 2021-07-10 22:29 ! Citera #
Finns ju ett helt uppslag med den situationen i körkortsböckerna. Där de visar att bilar kan gömma sig bakom lastbilen. Rätt viktigt att tänka på faktiskt. Kan blir frontalkrock.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo