Start > Körkortsforum > Rondeller

Rondeller

Nojigförare 2021-07-08 06:50 ! Citera #
Jag tog körkort för ett par månader sen och undrar om det är normalt att man till en början har svårt att veta vilka luckor som är tillräckligt stora när man ska köra in i väldigt trafikerade rondeller. Blir ofta att man tvekar lite när man ska in i rondeller, är jag den ända? Är det personer som haft körkort flera år som kan ha dagar de har svårt att ta luckor i rondeller? Jag menar inte att jag missar massa luckor kan vara kanske 2-3 ibland när jag kör i rondeller med mycket trafik.
Gäst 2021-07-08 09:48 ! Citera #
Beror väl på hur mycket du har kört i cirkulationsplats. Men det är definitivt ett tecken på osäkerhet/dålig körvana. Inget att oroa sig över så länge du inte skapar frustration och tutande. Det kommer nog med tiden.
Litemindrenojigförare 2021-07-08 13:00 ! Citera #
Jag körde inte mycket högt trafikerad rondell under tiden jag övningskörde så har inte speciellt mycket rutin i det så där är det nog körvana som krävs, har inget problem med något annat. Händer inte jätte ofta att jag har svårt att ta mig in i rondeller heller, men det är det ända jag känner att jag har någorlunda svårt med. Antar att det är som du säger, att det kommer med tiden.
Björn He 2021-07-08 18:29 ! Citera #
När man närmar sig någon korsning där man har väjningsplikt så bör man tänka ”Om något fordon som närmar sig är i mitt synfält så måste jag väja för att ge fordonet företräde eftersom fordonet är för nära”. Såvitt jag vet så är man absolut tvungen att väja för att lämna företräde och fri väg åt fordon som redan färdas inne i cirkulationen; vid en eventuell kollision med inkommande fordon så är i princip alltid den inkommande fordonsföraren själv vållande till kollisionen.

Åtminstone i Sverige gäller ju väjningsplikt vid infart på cirkulationsplats mot fordon som redan färdas i cirkulationen, jag vet inte vilka länder som tillämpar en omvänd regel, att fordon som redan färdas i cirkulationen har väjningsplikt mot inkommande fordonstrafik, men har hört att det gäller i Italien, kanske för att Italien tillämpar högerregeln vid cirkulationsplatser, där ju fordon som redan färdas i cirkulationsplatsen har inkommande fordon på sin högra sida.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor