Start > Körkortsforum > Omkörning

Omkörning

Kevin 2021-07-04 21:23 ! Citera #
I teoriboken 2021 står det på sidan 61:

”Byt endast körfält om du ska stanna, svänga i en korsning eller köra om! Du ska då inte återgå till det ursprungliga körfältet efter omkörning.”

Vad menar dem med med det? Varför får jag inte återgå till mitt ursprungliga körfält efter att jag kört om någon? Vad är liksom meningen med en omkörning om jag inte får återgå till det körfält jag körde om från?
Björn He 2021-07-06 12:13 ! Citera #
Kevin 2021-07-04
I teoriboken 2021 står det på sidan 61:

”Byt endast körfält om du ska stanna, svänga i en korsning eller köra om! Du ska då inte återgå till det ursprungliga körfältet efter omkörning.”

Vad menar dem med med det? Varför får jag inte återgå till mitt ursprungliga körfält efter att jag kört om någon? Vad är liksom meningen med en omkörning om jag inte får återgå till det körfält jag körde om från?
Det måste ha blivit nåt fel nånstans. Jag förstår inte varför det skrivs att ”man skall byta körfält om man planerar att stanna”, vad menar man med det?

Vad gäller omkörning så skall man VISST återgå till ”det ursprungliga körfältet” efter omkörning, eftersom det är en grundregel att köra i körfältet beläget längst till höger (sett i färdriktningen) och efter att ha kört om i det vänstra körfältet så skall man således återplacera sig i det högra körfältet.

Sen skall man naturligtvis INTE alltid byta körfält för att svänga i en korsning, det beror ju på när eller var man planerar att svänga. Om man planerar att svänga åt höger så skall man naturligtvis stanna kvar i det högra körfältet, om man redan kör där, eller, om man kör i det vänstra körfältet, göra ett körfältsbyte till höger i god tid.

P.S.:
Det finns EN generell grundregel för körfältsbyte, som är att man får byta körfält (eller på annat sätt flytta fordonets placering i sidled över körfältslinjen) ENDAST om det kan göras UTAN risk för fara (eller onödigt hinder) för övriga trafikanter, och om en framförvarande fordonsförare i ett annat körfält ger tecken om planerat körfältsbyte så måste man själv anpassa sin hastighet för att körfältsbytet skall underlättas.

Likadant med sväng i korsning; att svänga är också ENDAST tillåtet om det kan göras utan fara (eller onödigt hinder) för övriga trafikanter, och om man svänger åt vänster och då måste korsa mötande trafiks del av körbanan så har man också väjningsplikt.
Urre 2021-07-06 12:43 ! Citera #
Har samma bok själv, Körkortsboken STR. De talar om stadstrafik där det finns minst två körfält i din riktning. Att köra om med bara ett körfält i din riktning, är inte ett körfältsbyte, det är en omkörning.

Att byta till vänster körfält (i din färdriktning), köra om, byta tillbaka till höger, kan räknas som slalomkörning, vilket inte är tillåtet.
Björn He 2021-07-07 16:19 ! Citera #
Urre 2021-07-06
Har samma bok själv, Körkortsboken STR. De talar om stadstrafik där det finns minst två körfält i din riktning. Att köra om med bara ett körfält i din riktning, är inte ett körfältsbyte, det är en omkörning.

Att byta till vänster körfält (i din färdriktning), köra om, byta tillbaka till höger, kan räknas som slalomkörning, vilket inte är tillåtet.
Men exakt vad räknas som ”slalomkörning”? Att köra om på sidan närmast egen vägkant är ju inte absolut förbjudet, utan bara förbjudet utom vid vissa undantag, bl.a. på en körbana med fler körfält än ett utan (tillåten) mötande trafik.

Regeln att påbjudet körfält är körfältet beläget närmast höger vägkant (utom när man planerar att köra om långsammare trafik) gäller såvitt jag vet EJ på en körbana med flera körfält utan (tillåten) mötande trafik, om de olika körfälten leder till olika destinationer enligt körfältsvägvisare och/eller om tillåten hastighet är högst 70 km/tim, för då gäller ju regeln att en fordonsförare får välja det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden, och fordonsförare som färdas i körfältet till höger får ju då köra om de fordon som färdas i det vänstra körfältet.

Således är det, eller rättare sagt bör det vara, tillåtet att köra i körfältet till vänster på en motorvägskörbana om högsta tillåtna hastigheten är högst 70 km/tim, eftersom det då är tillåtet att köra om till höger.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest