I teoriboken 2021 står det på sidan 61:
”Byt endast körfält om du ska stanna, svänga i en korsning eller köra om! Du ska då inte återgå till det ursprungliga körfältet efter omkörning.”
Vad menar dem med med det? Varför får jag inte återgå till mitt ursprungliga körfält efter att jag kört om någon? Vad är liksom meningen med en omkörning om jag inte får återgå till det körfält jag körde om från?
Det måste ha blivit nåt fel nånstans. Jag förstår inte varför det skrivs att ”man skall byta körfält om man planerar att stanna”, vad menar man med det?
Vad gäller omkörning så skall man VISST återgå till ”det ursprungliga körfältet” efter omkörning, eftersom det är en grundregel att köra i körfältet beläget längst till höger (sett i färdriktningen) och efter att ha kört om i det vänstra körfältet så skall man således återplacera sig i det högra körfältet.
Sen skall man naturligtvis INTE alltid byta körfält för att svänga i en korsning, det beror ju på när eller var man planerar att svänga. Om man planerar att svänga åt höger så skall man naturligtvis stanna kvar i det högra körfältet, om man redan kör där, eller, om man kör i det vänstra körfältet, göra ett körfältsbyte till höger i god tid.
P.S.:
Det finns EN generell grundregel för körfältsbyte, som är att man får byta körfält (eller på annat sätt flytta fordonets placering i sidled över körfältslinjen) ENDAST om det kan göras UTAN risk för fara (eller onödigt hinder) för övriga trafikanter, och om en framförvarande fordonsförare i ett annat körfält ger tecken om planerat körfältsbyte så måste man själv anpassa sin hastighet för att körfältsbytet skall underlättas.
Likadant med sväng i korsning; att svänga är också ENDAST tillåtet om det kan göras utan fara (eller onödigt hinder) för övriga trafikanter, och om man svänger åt vänster och då måste korsa mötande trafiks del av körbanan så har man också väjningsplikt.