Har kuggat min andra uppkörning nu, den första tyckte jag gick helt okej men den andra var åt helvete.
Är privatist och har kört ca 4 år, alltså lång tid. Kör en liten Skoda Fabia hemmavid, bensinare och det går som rinnande vatten. Vet alltid vilken växel som är rätt och manövreringen funkar perfekt.
Men det är just manövreringen jag kuggat på. Har fått köra upp i dieselbilar båda gångerna och jag har noll dieselvana, de drar av sig själva är svåra att hitta ett bra läge med på lägre hastigheter och känns som att jag får köra plattan i mattan för att fanskapet ska röra sig.
Första gången gick bra under omständigheterna ansåg jag, lite manövreringesstrul för ovanan med dieselovanan men inget trafikfarligt, alla moment gick bra förutom start i lutning där jag rullade lite bakåt då jag inte är van att behöva ge så mycket gas för att hitta dragläget. Blev ett litet ”vruuum” men bilen kom upp smidigt efter det. Men kuggade somsagt för att jag inte uppvisat rutinmässigt manövrering, vilket är rätt svårt första gången någonsin i en diesel.
Andra gången blev allt bara fel, var nu i coronan tvungen att bära munskydd vilket gjorde att mina glasögon immade igen samt att det blev svårt att andas under masken, det gav mig ett stresspåslag och när man har stress från första metern blir det helt enkelt inte bra. Upplevde dock precis samma svårigheter som senast då jag inte kan med dessa jävla dieselbilar, en bil som går av sig själv och där du måste gasa på rejält för att ens lägga i tvåan är hemskt. Men momenten blev av stressen rätt slarviga så fattade snabbt att det var kört.
Men grundproblemet är dieselbilar, är 100 på att jag tagit kortet första gången med en bensinare.
Men man får inte välja, och nästan varenda manuell uppkörningsbil är diesel. Kan inte låna någon att träna med. Ska jag behöva ta ett gäng körlektioner bara för att lära mig hantera diesel som jag helst varken kör förr eller senare? Låter vanvettigt. Vet att jag kan köra vid detta laget. Vad kan jag göra?
Har kuggat min andra uppkörning nu, den första tyckte jag gick helt okej men den andra var åt helvete.
Är privatist och har kört ca 4 år, alltså lång tid. Kör en liten Skoda Fabia hemmavid, bensinare och det går som rinnande vatten. Vet alltid vilken växel som är rätt och manövreringen funkar perfekt.
Men det är just manövreringen jag kuggat på. Har fått köra upp i dieselbilar båda gångerna och jag har noll dieselvana, de drar av sig själva är svåra att hitta ett bra läge med på lägre hastigheter och känns som att jag får köra plattan i mattan för att fanskapet ska röra sig.
Första gången gick bra under omständigheterna ansåg jag, lite manövreringesstrul för ovanan med dieselovanan men inget trafikfarligt, alla moment gick bra förutom start i lutning där jag rullade lite bakåt då jag inte är van att behöva ge så mycket gas för att hitta dragläget. Blev ett litet ”vruuum” men bilen kom upp smidigt efter det. Men kuggade somsagt för att jag inte uppvisat rutinmässigt manövrering, vilket är rätt svårt första gången någonsin i en diesel.
Andra gången blev allt bara fel, var nu i coronan tvungen att bära munskydd vilket gjorde att mina glasögon immade igen samt att det blev svårt att andas under masken, det gav mig ett stresspåslag och när man har stress från första metern blir det helt enkelt inte bra. Upplevde dock precis samma svårigheter som senast då jag inte kan med dessa jävla dieselbilar, en bil som går av sig själv och där du måste gasa på rejält för att ens lägga i tvåan är hemskt. Men momenten blev av stressen rätt slarviga så fattade snabbt att det var kört.
Men grundproblemet är dieselbilar, är 100 på att jag tagit kortet första gången med en bensinare.
Men man får inte välja, och nästan varenda manuell uppkörningsbil är diesel. Kan inte låna någon att träna med. Ska jag behöva ta ett gäng körlektioner bara för att lära mig hantera diesel som jag helst varken kör förr eller senare? Låter vanvettigt. Vet att jag kan köra vid detta laget. Vad kan jag göra?
Vad var det för bilar du hade uppkörning i. I vilken stad var detta? låter synd att du kuggar på just det. har du fråga trafikverket om det har bensinbilar eller kollat med alla körskolor runt i kring. Dem får man ju också hyra. Då kanske du hittar en ”bensinare”.
Vet du inom exakt vad i rutinmässig körning, som inspektören sa att du kuggade på?
Första gången var Hedemora och andra gången Ludvika. Första gången vill jag minnas att det var Renault och andra gången VW. Har blivit Dalarna då samtliga körskolor i min omnejd är fullbokade fram till Maj nästa år. Men även dessa har diesel.
Första gången då jag upplevde att det gick rätt bra fick jag ingen egentlig förklaring, fick två tidiga motorstopp innan jag hängde med på att det krävs mer gas på diesel (vilket gärna kunde informerats om), sen så undveks dessa (detta var precis i början varav den första gången på parkeringen).
Andra gången sprack det ju på annat också men fick ändå mer förklaring, att jag t.ex inte planerade tillräckligt vilket berodde på att jag hade svårt att hitta rätt i denna självgasande bil så kan väl ha verkat lite fumligt, men var också stressad av munskyddet som ställde till både sikt och andning.
Men somsagt är det manövreringen det främst spruckit på, något som jag inte ens behöver tänka på i vår privatbil. Där sitter de momenten i princip i ryggmärgen och full fokus kan gå till själva körningen.
Har ringt trafikverket och dubbelkollat. Man kan helt enkelt inte välja bil ”/
Jag hade samma förutsättningar ungefär. Övningskört endast med en liten äldre bensinare (75kh). Första uppkörningen vw passat diesel. Var jävligt ovan med moderna bilar över huvud taget, sen var det ju lite annorlunda med diesel. Fick kärringstopp på tvåan många gånger(även med lite fart). Något som aldrig har hänt mig innan, trodde inte ens det var möjligt att få stopp när bilen var i rörelse. Oh well, kuggade på nervositet och ovana vid bilen. Andra gången v60 ! Den var väl ungefär likadan. Allt gick mycket bättre denna gången hade väl ställt in mig lite mer på bilen jag skulle köra. Tyckte faktiskt den var väldigt lättkörd efter ett tag. Hade typ alltid en lägre växel än vad jag skulle kört med på vår bil här hemma. Sen fanns det en display som visade om växeln var för hög/låg eller lagom. Riktigt nice faktiskt. Så jag fixade det andra gången. De är egentligen inte så stor skillnad som folk vill tro.