Start > Körkortsforum > Uppkörning icke godkänt, inga …

Uppkörning icke godkänt, inga riktiga förklaringar

Stp 2021-06-28 17:12 ! Citera #
Mitt prov vart idag icke godkänt. Klarade teori provet på första försöket och har alltid haft det väldigt lätt för mig att köra bil i överlag. När jag frågade inspektören så fick jag ingen riktig förklarning förutom att min placering inte var bra och att jag inte kolla döda vinkeln (vilket jag är 110% säker på att jag gjorde då jag hade övat på den biten extra mycket då några av mina vänner hade kuggat på det) och att jag körde för långsamt i vissa ställen, fick heller inget exakt exempel på när och var - och att jag skulle kolla mejlen för mer info och fråga min handledare.

Tycker det är väldigt uselt då jag inte vet vad jag exakt borde öva på mer specifikt. Har kört bil i cirka tre år med farsan som haft körkort i över 30 år. Har aldrig tagit en körlektion med någon skola eller så men har kollat mycket videos och kört i hundratals timmar. Jag kände själv att det gick bra men det var mitt första prov så jag förvänta mig kanske att det skulle vara mycket enklare.

Minns att inspektören gav mig en kommentar på en ”30 väg” att jag skulle gasa på lite när jag var på ca 22-24 km/h det var bl.a ett övergångställe framför och cyklar som kom ut från vägen till höger. Så är lite förvånad här, för känns som att jag skulle kugga på riskhantering annars om jag körde fortare. Har fått höra att man alltid ska sakta ner inför övergångställen och anpassa hastigheten efter situation.
:|
På mejlet stod det så här :

Grundorsak till underkännandet är:
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
• Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Alice 2021-06-28 18:51 ! Citera #
Ja så gör dem . Det hände med mig oxå och jag ska faktiskt överklaga. Gjorde inget fel bara att jag stannade innan jag skulle svänga . Varför är det ingen kontroll över dem här trafikinspektörer. Små fel kan förekomma i en uppkörning, inte så farligt .
Kämpa på bara
Ej längre kuggad 2021-06-28 20:41 ! Citera #
”När jag frågade inspektören så fick jag ingen riktig förklarning förutom att min placering inte var bra och att jag inte kolla döda vinkeln”

Du ska tänka på den muntliga feedbacken (ej enbart den skriftliga, fick tipset av en annan forunmmedlem).

Även om din pappa haft körkort i trettio år, har det inget o göra med kraven för körkort (återigen, du kan gärna kolla själv på detta, mkt vanligt, att ens päron har haft lapp länge, betyder inte att de har rätt/är bra pedagoger i betydelsen att verkligen förklara vad som behövs).

Du behöver ta en lektion med en körskola. Du verkar helt enkelt vara bra på manövrera osv, men brister i att kolla runt, döda vinkeln osv. Är ganska vanligt, något som behöver övas in medvetet.

Så istället för att skylla ifrån sig själv, så ta dig till en körskola (samt, det går ej att ”överklaga” ett beslut från inspektören).

Det suger så här direkt efter, men du blir så mkt bättre förare när du verkligen får koll på de saker som du bommade på!
Stp 2021-06-29 01:53 ! Citera #
Jo, men kan ju vara bra att läsa vad jag skrev. Vart 110% säker på att jag kontrollera döda vinkeln. Manövreringen hade jag inga problem på heller. ”Problemet” som sagt var ganska otydligt och fick ingen konkret muntlig ”feedback”. Det ju därför jag skapa denna tråd.
Stp 2021-06-29 01:53 ! Citera #
Ej längre kuggad 2021-06-28
”När jag frågade inspektören så fick jag ingen riktig förklarning förutom att min placering inte var bra och att jag inte kolla döda vinkeln”

Du ska tänka på den muntliga feedbacken (ej enbart den skriftliga, fick tipset av en annan forunmmedlem).

Även om din pappa haft körkort i trettio år, har det inget o göra med kraven för körkort (återigen, du kan gärna kolla själv på detta, mkt vanligt, att ens päron har haft lapp länge, betyder inte att de har rätt/är bra pedagoger i betydelsen att verkligen förklara vad som behövs).

Du behöver ta en lektion med en körskola. Du verkar helt enkelt vara bra på manövrera osv, men brister i att kolla runt, döda vinkeln osv. Är ganska vanligt, något som behöver övas in medvetet.

Så istället för att skylla ifrån sig själv, så ta dig till en körskola (samt, det går ej att ”överklaga” ett beslut från inspektören).

Det suger så här direkt efter, men du blir så mkt bättre förare när du verkligen får koll på de saker som du bommade på!
.
E 2021-06-29 13:28 ! Citera #
Du kan bara ha haft otur med inspektören, prova att kör upp igen så ska du se att du klarar det. Jag körde upp två dagar senare efter ha kuggat, utan att köra något däremellan och klarade det
Björn He 2021-06-29 13:40 ! Citera #
Alice 2021-06-28
Ja så gör dem . Det hände med mig oxå och jag ska faktiskt överklaga. Gjorde inget fel bara att jag stannade innan jag skulle svänga . Varför är det ingen kontroll över dem här trafikinspektörer. Små fel kan förekomma i en uppkörning, inte så farligt .
Kämpa på bara
Jag tror inte du kan överklaga beslutet att kugga dig, som såvitt jag hört från dig var din tredje kuggning(?). Man har rätt att försöka överklaga men det går inte att få det ändrat, för såvitt jag vet så är beslutet att godkänna eller underkänna ett körprov enligt lag INGET beslut som är överklagningsbart. Om du Alice nu blivit kuggad tre gånger så har du tyvärr inget annat väl än att göra ett nytt fjärde försök och göra ditt bästa där och hoppas du blir godkänd på fjärde försöket.

P.S.: En tjej som gick i min parallellklass i gymnasiet blev godkänd på fjärde försöket, trots att hon körde upp med trafikskola, tydligen för att hon olyckligtvis ”råkade” göra bort sig hela tre gånger. Jag blev själv godkänd på tredje försöket, dock andra försöket i Västerås eftersom jag var i Västerås även på första försöket.
Gäst 2021-06-29 13:52 ! Citera #
Du behöver gå till en trafikskola så dom lär dig var och när du ska titta, samt var du ska anpassa hastigheten
Gäst 2021-06-29 16:23 ! Citera #
Var gjorde du uppkörningen?
Gäst 2021-06-29 16:26 ! Citera #
Var gjorde du uppkörningen? Var det Karlskrona?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor