Start > Körkortsforum > Klarade uppkörning i Uppsala

Klarade uppkörning i Uppsala

Gäst 2021-06-28 15:34 ! Citera #
Jag var så nervös men klarade min första uppkörning i Uppsala för några timmar sedan. Inspektören jag körde med var så proffsig och lugn.

Ett tips är att släppa småfelen ni gör. Fick aldrig motorstopp men var beredd då körskolebilen och Audin jag kör hemma med kan få motorstopp vid 15km/h. Passaten kunde man gå ner till iallafall 12km/h innan koppling. Jag var inte supersmidig med växlingen och låg inte perfekt i en vänstersväng vid trafikljus. Men hade full uppsikt och anpassade hastighet efter omständigheterna.

Lycka till! Det är fullt möjligt att klara uppkörningen för första gången.
Malm 2021-06-28 23:07 ! Citera #
Grattis. Har uppkörning i Uppsala den 23 augusti. Vart fick du köra?
Gäst 2021-06-29 05:29 ! Citera #
Fick tuta och bälte som säkerhetskontroll. Jag fick först svänga vänster (fick står där ett tag trots att det är högerregel men det struntade bilarna i som kom från vänster och jag påpekade det för inspektören) och sen svänga höger mot Boländerna och vänster i rondellen vid Bolandskolan, sedan höger vid trafikljusen och mot Tycho Hedén genom vänstersväng vid trafikljusen. Sen fick jag i uppgift att åka mot väg 55, vi körde på Bärbyleden. Sedan skulle jag följa skyltar mot Luthagen. Han avbröt strax innan Fyrishov och jag fick svänga in höger på bostadsparkering. Fick i uppgift att vända med parkering på valfritt sätt. Jag körde in och backade ut. Körde mot Svartbäcken tills han sa ta av åt höger (tror jag). Det var högerregelskorsningar med mkt skymd sikt. Sedan åkte vi tillbaka. Vi körde nog i iallafall 40min.
Jag trodde jag skulle få köra i Gnistarondellen eller följa skyltar mot E4 som jag tränat mycket med körskolläraren.
Du får ha en målbild hur folk grattar dig på plats vid Trafikverket. Det var flera som grattade mig till körkortet, de såg nog på mig hur chockad och glad jag såg ut.

Kör så mycket du kan tills dess. Jag körde 2-3 ggr/vecka sista månaderna. Lycka till! Det kommer gå bra. Under körning djupandas ner i magen och slappna av i axlarna.
Malm 2021-06-29 09:32 ! Citera #
Tack för svaret.
Kans 2021-07-01 09:08 ! Citera #
Hey at what time was your test? And how is the traffic in Uppsala?
Gäst 2021-07-01 12:23 ! Citera #
I had the test at 13. Not so much trafik, not even at Bärbyleden. I think it’s more trafik around 11-12 and 15-17.
Kans 2021-07-01 12:39 ! Citera #
I have it at 10 on 26th july. I am so worried. Have only driven a lot in stockholm. Have booked classed in Uppsala from mid july though. Any tips you would want to give?
Gäst 2021-07-01 12:59 ! Citera #
At 10 it’s not so much traffic.
Stay calm, drive as you do with your driving school teatcher. Different rules in the circulation sites, look far ahead for the signs. Many bicycle crossings and pedestrian crossings. Important with scanning the traffic and ”döda-vinkeln”. In Uppsala there’s a few parallell turns both right and left, important to follow those and not change your lane in those.
Good luck!
Kans 2021-07-01 13:06 ! Citera #
Ok thank you so much. i will keep all this in mind :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov