Start > Körkortsforum > Vänster sväng på landsväg

Vänster sväng på landsväg

Guest 2021-06-26 02:40 ! Citera #
Om jag vet att jag ska göra en vänstersväng på landsväg och har 1-5 (kö) fordon bakom mig och vänster svängen kommer om ca 200-300 m längre fram är det lämpligt att jag blinkar i god tid saktar ner och eventuellt stannar (och de bak får vänta) för att svänga eller bör jag köra in på en mindre väg och vända och göra en högersväng istället?
Tack på förhand!
Björn He 2021-06-26 12:11 ! Citera #
Det bör inte vara absolut förbjudet enligt Trafikförordningen att svänga på landsväg, men uppkörningsinspektörerna brukar vanligtvis såvitt jag vet bedöma landsvägssvängar som en trafiksäkerhetsrisk, om man måste sänka hastigheten såpass mycket att man tvingar bakomvarande fordonsförare att bromsa för att undvika risk för påkörning, och såna risker blir man såvitt jag vet vanligtvis kuggad för på uppkörningen.

Med hänsyn till dessa nämnda omständigheter så skall man (åtminstone på uppkörningen) EJ göra en vänstersväng om man har för mycket fordon bakom sig, eftersom man kan tvinga de bakomvarande till kraftiga inbromsningar om man själv sänker sin hastighet kraftigt för att svänga av. I en sådan trafiksituation skall man, istället för att svänga till vänster i den korsning som man blir ombedd av inspektören att svänga åt vänster, köra vidare rakt fram, vända på närmaste lämpliga vändplats och köra tillbaka till korsningen där man skulle ha svängt åt vänster och göra en högersväng istället, eftersom det är säkrast.

På flera större landsvägar är det dock relativt ofta absolut vänstersvängsförbud vid vägkorsningar, exempelvis p.g.a. mitträcke som omöjliggör vänstersväng eller p.g.a. den så kallade spanska svängen, alltså en sån där vägkonstruktion där man måste köra av landsvägen vid en avfartsväg till höger, göra en vänstersväng och köra rakt fram över landsvägen för att komma in på den korsande vägen till vänster istället för att göra en vänstersväng direkt ute på landsvägen (som i regel är förbjudet vid korsningar med den s.k. spanska svängen).

Sen är det enligt Trafikförordningen tillåtet att svänga i en korsning ENDAST om sväng kan ske UTAN risk för fara (eller onödigt hinder) för övriga trafikanter, och därutöver har man ju vid vänstersväng (då man korsar mötande trafiks del av körbanan) väjningsplikt mot mötande trafik.
Guest 2021-06-26 19:13 ! Citera #
Tack så hemskt mycket för det välutvecklande svaret ska tänka på det på uppkörningen. Har jag bilar bakom mig så kör jag vidare vänder på lämplig plats och gör en högersväng istället men om det inte finns någon bil bakom mig så blinkar jag i god tid saktar ner långsamt och eventuellt stannar för att ge motkommande fordon företräde.
TACK IGEN! och rätta mig om du tycker det jag skrivet överst är fel eller om det är något jag kan förbättra enligt beskrivning.
TACK!
Gäst 2021-07-01 03:52 ! Citera #
Jag tänker såhär, för en vänstersväng på landsväg bör antingen det vara tomt bakom dig eller tomt mötande, då är det ok att svänga. Vad säger ni? Eller om det är t.ex 50 och bilar bakom kan komma förbi.
Björn He 2021-07-01 12:13 ! Citera #
Gäst 2021-07-01
Jag tänker såhär, för en vänstersväng på landsväg bör antingen det vara tomt bakom dig eller tomt mötande, då är det ok att svänga. Vad säger ni? Eller om det är t.ex 50 och bilar bakom kan komma förbi.
Jag vet inte exakt om det är förbjudet att svänga, det är väl en bedömningsfråga utifrån de aktuella omständigheterna, men det står ju i alla fall i Trafikförordningen att en fordonsförare får svänga i en korsning ENDAST om svängen kan ske utan risk för fara (eller onödigt hinder) för övriga trafikanter (och utan fara eller hinder för mötande trafik om föraren planerar att svänga till vänster och då korsar mötande trafiks del av körbanan).

På trafikskolan brukar man väl normalt få lära sig att svänga ENDAST om inga fordon, eller åtminstone om inte för mycket fordon, finns bakom eftersom en sväng på en landsväg med relativt hög hastighet kan utgöra en relativt stor trafiksäkerhetsrisk - med tanke på att en som svänger sänker sin hastighet såpass kraftigt att bakomvarande fordonsförare tvingas bromsa kraftigt för att undvika risk för påkörning bakifrån. Såvitt jag vet så blir man vanligtvis kuggad på uppkörningen för sådana trafiksäkerhetsrisker, och för att undvika sådana risker så skall man (åtminstone på uppkörningen) EJ svänga åt vänster samtidigt som man har för mycket fordonstrafik bakom sig; om man blir ombedd av inspektören att svänga åt vänster på en landsväg samtidigt som man har för mycket bakomvarande trafik, då skall man istället för att svänga åt vänster köra vidare rakt fram, vända på närmaste lämpliga vändplats och köra tillbaka till landsvägskorsningen och göra en högersväng eftersom det är mycket säkrare.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest