Jag tänker såhär, för en vänstersväng på landsväg bör antingen det vara tomt bakom dig eller tomt mötande, då är det ok att svänga. Vad säger ni? Eller om det är t.ex 50 och bilar bakom kan komma förbi.
Jag vet inte exakt om det är förbjudet att svänga, det är väl en bedömningsfråga utifrån de aktuella omständigheterna, men det står ju i alla fall i Trafikförordningen att en fordonsförare får svänga i en korsning ENDAST om svängen kan ske utan risk för fara (eller onödigt hinder) för övriga trafikanter (och utan fara eller hinder för mötande trafik om föraren planerar att svänga till vänster och då korsar mötande trafiks del av körbanan).
På trafikskolan brukar man väl normalt få lära sig att svänga ENDAST om inga fordon, eller åtminstone om inte för mycket fordon, finns bakom eftersom en sväng på en landsväg med relativt hög hastighet kan utgöra en relativt stor trafiksäkerhetsrisk - med tanke på att en som svänger sänker sin hastighet såpass kraftigt att bakomvarande fordonsförare tvingas bromsa kraftigt för att undvika risk för påkörning bakifrån. Såvitt jag vet så blir man vanligtvis kuggad på uppkörningen för sådana trafiksäkerhetsrisker, och för att undvika sådana risker så skall man (åtminstone på uppkörningen) EJ svänga åt vänster samtidigt som man har för mycket fordonstrafik bakom sig; om man blir ombedd av inspektören att svänga åt vänster på en landsväg samtidigt som man har för mycket bakomvarande trafik, då skall man istället för att svänga åt vänster köra vidare rakt fram, vända på närmaste lämpliga vändplats och köra tillbaka till landsvägskorsningen och göra en högersväng eftersom det är mycket säkrare.