Start > Körkortsforum > Har uppkörning på måndag i jär…

Har uppkörning på måndag i järfalla men förstår verkligen inte döda vinkel

elmar gebre 2021-06-24 19:37 ! Citera #
Jag har nu uppkörning i järfalla på måndag och undrar ska man kolla på döda vinkel varje sväng eller räcker det ibland med bara bak och sido spegel. Jag märker att jag har svårt att kolla döda vinkel och styra bilen samtiigt och det gör så ont i nacken. Kan jag verkligen bli underkänd på förare prov om jag missar kolla på döda vinkel enast på en sväng?
Ej kuggad längre 2021-06-24 20:37 ! Citera #
Ja.
Gäst 2021-06-24 22:52 ! Citera #
Klarar du inte av att kolla döda vinkeln ska du inte köra upp tycker jag. Läskig att mötas ute i trafiken tycker jag om du inte behörskar detta grundläggande. :?
Gäst 2021-06-24 23:43 ! Citera #
Döda vinkeln.....skit viktigt.

inte bara bilar...cyklar..moppe osv etc kan finnas.
Gäst 2021-06-25 09:03 ! Citera #
elmar gebre 2021-06-24
Jag har nu uppkörning i järfalla på måndag och undrar ska man kolla på döda vinkel varje sväng eller räcker det ibland med bara bak och sido spegel. Jag märker att jag har svårt att kolla döda vinkel och styra bilen samtiigt och det gör så ont i nacken. Kan jag verkligen bli underkänd på förare prov om jag missar kolla på döda vinkel enast på en sväng?
www.youtube.com/watch?v=_gde58ia65Q
Anonymous 2021-06-25 17:31 ! Citera #
Du behöver ju inte vända ditt huvud i 180grader haha men kolla i fönstrena lite innan du svänger :?
Gäst 2021-06-25 21:07 ! Citera #
Anonymous 2021-06-25
Du behöver ju inte vända ditt huvud i 180grader haha men kolla i fönstrena lite innan du svänger :?
Har haft 5 trafiklärare hittills.

3 st säger att det räcker att titta på hans näsa vid höger-dödavinkeln.

Samma 3 säger att det räcker att kolla på ens framruta på vänstra sidan vid vänstra-dodavinkeln

2 st säger att man måste kolla snett bakåt på bakre högra rutan för att kolla på höger-döda vinkeln.

Samma två säger att man måste kolla snett vänster på bakre rutan av vänster när man ska kolla på vänster-döda vinkeln.

Så 3 st säger 2 st...

Bra jobbat STR!
Yrkeschauffören 2021-06-25 23:07 ! Citera #
Om dina trafiklärare har någon form av pedagogisk förmåga borde de visa dig vid vilka vinklar snett åt sidan medtrafikanter kan dölja sig. Ett sätt att få bättre förståelse för detta är att stå med bilen stilla. Du sitter kvar i bilen. Läraren ställer sig på olika ställen runt om bilen och du försöker hitta hen i speglarna. Vid vissa vinklar blir hen osynlig både i speglarna och om du tittar snett åt sidan/bakåt. Där har du dolda ”döda”-vinklarna i en låst/stillastående situation. Som du förstår så blir det lite knepigare i verkligheten eftersom du är i rörelse tillsammans med dina medtrafikanter. Exempelvis kan en stor buss dölja sig i ”dolda vinkeln” även om du tittar i speglar och snett bakåt. Därför behöver du öva upp en aktiv ansökning och få en förståelse för när, var och hur du ska rikta din uppmärksamhet. Vissa vrider hela rygg och huvud bakåt och tittar ut genom bakrutan, vilket blir överdrivet. Vanligt att det då vinglar, man tappar kursen och uppmärksamheten framåt. Rekomenderar istället en lätt huvudvridning där blicken följer med snett bakåt, åt sidan. Då borde du inte få ont i nacke eller rygg. Att titta i dolda vinkeln är ett komplement till övriga avsökningsrutiner. Rutinerna är extra viktiga som nybörjare så att de sitter som rutiner. Sträva efter att få med rutinen varje gång du flyttar bilen i sidled och innan sväng. Viktigt att du får en bra feedback i utbildningen så att du gör det rutinmässigt.
Björn He 2024-03-13 20:43 ! Citera #
När jag och trafikläraren Malin övningskörde kort efter min 18-årsdag så demonstrerade hon för mig vad den så kallade döda vinkeln är, genom att gå ur bilen medan vi hade parkerat ett tag och ställa sig på sidan av bilen, och då kunde jag se henne i vänstra backspegeln när hon var nära sidan av bilen men när hon gick en längre bit ifrån så syntes hon inte längre i backspegeln och då tvingades jag vända blicken vinkelrätt bakåt bredvid mig för att kunna se henne med blotta ögonen. Det hade dock varit betydligt lättare att se henne om hon hellre befunnit sig på högra sidan av bilen eftersom jag då hade kunnat titta genom högra bakdörrsfönstret för att kunna uppmärksamma henne; när man sitter vid förarsätet på vänster sida i körriktningen så är det inte alls lätt att se genom vänstra bakdörrsfönstret, och det kan vara svårt att se i döda vinkeln om man har glasögon på sig, eftersom glasögonbågarna skymmer sikten för ögonen när man försöker vända blicken vinkelrätt åt sidan.

Jag hade dock övningskört på riktigt några gånger innan övningskörningen med trafiklärare, och då brukade jag inte titta vinkelrätt bakåt i sidled alls innan sväng eller körfältsbyte, utan jag tittade enbart i backspegel och bytte sen körfält när jag såg att ingen fordonsförare befann sig alldeles bredvid mig, det borde gå att se även om man bara tittar i spegeln, man ska ju inte behöva vända blicken vinkelrätt bakåt åt sidan för att kunna se det. Körlärarna och uppkörningsinspektörerna är dock väldigt orimligt strikta med sitt krav att kontrollera den så kallade döda vinkeln före sväng eller körfältsbyte. Malin lärde mig på allvar att jag är tvungen att titta både i backspeglar och döda vinkeln (kanske på uppkörningen åtminstone), men när jag väl klarat uppkörningen och får köra bil ”på riktigt” så börjar jag tycka att det att titta i så kallade döda vinkeln oftast verkar vara väldigt onödigt, att vända blicken snett bakåt, när man skall hålla synen framåt framför sig, riskerar nästan att göra mer onytta än nytta.
Björn He 2024-03-14 18:02 ! Citera #
Gäst 2021-06-24
Klarar du inte av att kolla döda vinkeln ska du inte köra upp tycker jag. Läskig att mötas ute i trafiken tycker jag om du inte behörskar detta grundläggande. :?
Det är väl en vanesak att lära sig kolla döda vinkeln. Dock brukar väl oftast inte de som redan har körkort och kör bil ”på riktigt” vända blicken vinkelrätt bakåt åt sidan för att hålla uppsikt i den så kallade döda vinkeln, det borde räcka att titta enbart i backspegeln för att kunna uppmärksamma någon fordonsförare som kan befinna sig vid sidan av fordonet. Jag tittade själv enbart i backspegeln innan körfältsbyte när jag just började övningsköra på riktigt, och jag tyckte det gick ganska bra, jag såg klart och tydligt i spegeln om något fordon befann sig vid sidan av fordonet, man ska inte behöva vända blicken snett bakåt för att kunna uppmärksamma sånt! Det kan förresten vara svårt att titta snett bakåt om man har glasögon, eftersom glasögonbågarna lätt skymmer sikten för ögonen när man försöker rotera blicken.

När man kör exempelvis skåpbil eller lätt (eller tung) lastbil så går det inte ens att titta i så kallade döda vinkeln, eftersom man då saknar bakdörrsrutor att titta genom, då får man förlita sig på backspeglarna; skäpbilar har dock normalt ”dubbla backspeglar” som består av en stor spegel och en mindre spegel, den mindre spegeln är vinklad längre ut från sidan av fordonet för att ge god sikt över den så kallade dolda vinkeln som är belägen längre ut. Hade även personbilar varit utrustade med såna dubbelspeglar så vore det inte absolut nödvändigt, eller kanske ens nödvändigt alls, att vända blicken vinkelrätt bakåt bredvid sig.

Om en förare som inte tittar döda vinkeln anses vara en trafikfara, är inte övningskörningselever då också trafikfaror? De flesta övningskörningselever, eller åtminstone de som inte övningskört på trafikskola utan bara privat, har väl oftast inte lärt sig att ”man måste titta snett bakåt för att hålla uppsikt i så kallade dolda vinkeln (åtminstone under uppkörningen)”? Trafikpolisen kanske borde utfärda böter för fordonsförare som byter körfält eller svänger utan att kontrollera så kallade döda vinkeln men generellt sett brukar sånt inte ge böter, för det är relativt sällan olyckor sker vid såna tillfällen och sålänge ingen olycka sker så är det svårt att bevisa huruvida en svängande eller körfältsbytande fordonsförare har hållit tillräcklig uppsikt bakom och bredvid sitt fordon eller ej.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo