Klarar du inte av att kolla döda vinkeln ska du inte köra upp tycker jag. Läskig att mötas ute i trafiken tycker jag om du inte behörskar detta grundläggande.
Det är väl en vanesak att lära sig kolla döda vinkeln. Dock brukar väl oftast inte de som redan har körkort och kör bil ”på riktigt” vända blicken vinkelrätt bakåt åt sidan för att hålla uppsikt i den så kallade döda vinkeln, det borde räcka att titta enbart i backspegeln för att kunna uppmärksamma någon fordonsförare som kan befinna sig vid sidan av fordonet. Jag tittade själv enbart i backspegeln innan körfältsbyte när jag just började övningsköra på riktigt, och jag tyckte det gick ganska bra, jag såg klart och tydligt i spegeln om något fordon befann sig vid sidan av fordonet, man ska inte behöva vända blicken snett bakåt för att kunna uppmärksamma sånt! Det kan förresten vara svårt att titta snett bakåt om man har glasögon, eftersom glasögonbågarna lätt skymmer sikten för ögonen när man försöker rotera blicken.
När man kör exempelvis skåpbil eller lätt (eller tung) lastbil så går det inte ens att titta i så kallade döda vinkeln, eftersom man då saknar bakdörrsrutor att titta genom, då får man förlita sig på backspeglarna; skäpbilar har dock normalt ”dubbla backspeglar” som består av en stor spegel och en mindre spegel, den mindre spegeln är vinklad längre ut från sidan av fordonet för att ge god sikt över den så kallade dolda vinkeln som är belägen längre ut. Hade även personbilar varit utrustade med såna dubbelspeglar så vore det inte absolut nödvändigt, eller kanske ens nödvändigt alls, att vända blicken vinkelrätt bakåt bredvid sig.
Om en förare som inte tittar döda vinkeln anses vara en trafikfara, är inte övningskörningselever då också trafikfaror? De flesta övningskörningselever, eller åtminstone de som inte övningskört på trafikskola utan bara privat, har väl oftast inte lärt sig att ”man måste titta snett bakåt för att hålla uppsikt i så kallade dolda vinkeln (åtminstone under uppkörningen)”? Trafikpolisen kanske borde utfärda böter för fordonsförare som byter körfält eller svänger utan att kontrollera så kallade döda vinkeln men generellt sett brukar sånt inte ge böter, för det är relativt sällan olyckor sker vid såna tillfällen och sålänge ingen olycka sker så är det svårt att bevisa huruvida en svängande eller körfältsbytande fordonsförare har hållit tillräcklig uppsikt bakom och bredvid sitt fordon eller ej.