Start > Körkortsforum > Rondeller

Rondeller

Gäst 2021-06-23 12:43 ! Citera #
Om du är på höger körfält och ska rakt eller höger, och bilen till vänster om dig börjar rulla ut från rondellen innebär det att du också kan blrja köra ut? Jag tänker mig att man använder ju då bilen till vänster som ”sköld”, ifall dem krockar i den bilen så är du ändå lugn. Nackdelen är ju att man inte ser ifall kusten är klar då bilen täcker sikten till vänster. Ska man köra tillsammans med bilen eller vänta?
Gäst 2021-06-23 13:16 ! Citera #
Enligt min lärare ska du bara köra ut om du själv har kollat och vet att det kommer inga bilar på cirkulationen.

Jag var i en sådan situation för en vecka sen. Jag skulle köra rakt fram (ta 2:a utfart), och började rulla ut samtidigt som bilen till vänster. Snett bakom oss i cirkulationen fanns redan en lastbil som ville ta samma utfart som jag. Jag körde långsammare än den bilen, så lastbilen var tvungen att sakta ner för min skull innan den kunde göra körfältsbyte och köra ut från cirkulationen. Om jag hade själv haft koll på lastbilen innan jag körde in i cirkulationen (istället för att lita blint på ”sköldbilen” till vänster), då hade jag kunnat anpassa min hastighet bättre och undvika trängsel vid utfarten.

Efter detta förklarade min lärare at en ”sköld” inte räcker och jag måste rulla ut bara om jag själv har koll på bilarna bakom ”skölden”. Om jag inte har det då måste jag vänta tills jag själv kan se dem.
Gäst 2021-06-23 13:26 ! Citera #
Min trafiklärare sa alltid till mig ”åkte du bara för att bilen brevid åkte…?”. Du ska absolut inte köra ut om inte DU ser att det är fritt från trafik. Bilen som du åker brevid kanske gasar på mycket snabbare än dig för de vet hur snabbt de behöver åka för att hinna med luckan i rondellen. Då blir det dig som bilen från vänster krockar med istället. Försäkra dig alltid om att det är fritt!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor