Start > Körkortsforum > Misslyckades första uppkörning…

Misslyckades första uppkörning Jakobsberg

keth 2021-06-23 09:20 ! Citera #
Jag gjorde mitt första körprov i Jakobsberg förra veckan och misslyckades. Jag har aldrig kört bil i mitt liv och började lära mig i december förra året. Jag klarade teori med mycket bra poäng och god förståelse för reglerna. Jag trodde att jag skulle ta det långsamt och inte skynda mig. På dagen för mitt test nådde jag Trafikverket och väntade på min tur. Min inspektör var dam och hon var trevlig. Hon förklarade mig om bilen och andra funktioner och visade mig sedan vad som förväntas av mig under körningen. Vi satte in bilen och sedan bad hon mig att kontrollera vindrutetorkarna och bad mig sedan köra.
Vi tog vänster från Trafikverket och höger från korsningen mot E18. Strax före korsningen sa hon att mitt helljus var på, jag fick panik eftersom det var ett stort misstag från mig, så jag växlade snabbt till auto. hon frågade mig vad jag gjorde och var inte nöjd med hur jag gjorde det - ”Jag blev bara mycket snabbt nob”. Hon bad mig att köra mot Staket och vi tog höger på en privat egendom för parkering. Hon bad mig om parkering bakåt. Det fanns inga radmarkeringar och jag väljer att parkera mellan två bilar (jag tog ett dumt beslut). medan jag parkerade började bilen ge ett pip som om jag är väldigt nära andra bilar. I mina körskolebilar upplevde jag aldrig den typen av ljud och jag fick panik och gjorde en mycket dålig parkering. Just i det ögonblicket visste jag att jag skulle misslyckas. senare, motorvägen hon trots att jag körde för nära en lastbil och gjorde några onödiga körbyten. Efter att vi kom tillbaka och parkerade sa hon ”Jag klarade inte” vilket jag förväntade mig och fick sedan en mycket lång lista med förbättringar. Min post
• Gatukorsning
• Körning på landsväg
• Motorväg / motorfordon
• Parkering
• Starta lutning
nämnde också att ”Ingripande har förekommit.”. Mitt självförtroende är väldigt lågt nu, jag har en känsla av att jag gick halvbackad för att testa även om jag också 40+ lektioner och gav 6 månader för att lära mig. Jag har min nästa körning nästa månad och jag tar fler lektioner men känner mig väldigt låg just nu.
Gäst 2021-06-23 09:38 ! Citera #
Jag kuggade två och klarade på 3e. Från december till juni är väldigt lite tid. Det är inte bra att nöta körning mycket på en kort tid. Bättre att breda ut det på 1 år minst.

Kolla mycket videos där trafiklärare övningskör, kolla hur dem agerar i situationer. Öppna google maps och kolla varje korsning i din stad. Med sattelit så ser man situationen bra och man kan lära sig på så sätt hur man löser olika trafiksituationer

Bästa ”tricket” kommer alltid vara att titta långt fram. Gör du inte det så kommer du aldrig bli en bra förare
keth 2021-06-23 09:58 ! Citera #
Tack för ditt goda råd. Jag har faktiskt lagt mycket pengar redan (cirka 40k +) så det skulle vara svårt att fortsätta detta i ytterligare 6 månader. Jag kommer att göra mitt bästa för att träna med att se långt framåt.
Hej 2021-06-23 10:11 ! Citera #
Känner igen mig så mycket i det du skriver! Kuggade min första uppkörning i maj och var helt nedslagen efteråt, kände mig så värdelös och trodde aldrig att jag skulle klara det. Kuggade på flera punkter och precis som för dig ingrep inspektören vid ett tillfälle.

Fick en ny tid tre veckor senare och lyckades få några körlektioner emellan där jag fokuserade stenhårt på det jag kuggade på.

Andra uppkörningen (som var för typ två veckor sen) gick det jättebra, trots att jag var helt sjukt nervös, och det fanns inget att anmärka på. Så ge inte upp! Förr eller senare kommer du klara det!
Hanna 2021-06-23 10:13 ! Citera #
Hej!

Åh, så tråkigt att höra. Det bästa med att kugga på första uppkörningen är att nu är du mer förberedd på hela situationen och hur allt genomförs, vad du måste träna på mer och till exempel att dessa pipljud är helt okej och inget att stressa upp sig för.

Hoppas allt går bra för dig!
Keth 2021-07-21 22:49 ! Citera #
Jag misslyckades igen. samma bil ljudsignal. så snart vi satt i bilinstruktören bad mig kontrollera styrsurvo vilket var lätt och bad mig sedan börja köra. Jag började backa, bilen var mellan två bilar och det var väldigt lite utrymme för mig att svänga, den var parkerad precis framför dörren och det fanns många människor. bilen började pipa men jag trodde kanske jag kan backa lite men han går hårt. fan jag blev misslyckad innan jag började. Jag tappade allt självförtroende och kör långsamt och gjorde mycket dålig parkering efter det. Jag är bara väldigt deprimerad nu, jag har kört ungefär 60 + lektioner. min körlärare tror att jag är redo men då blir jag rädd för bilen och det pipande ljudet. Jag fick nästa gång i september och har en och en halv månad men jag känner mig väldigt låg just nu. ska jag prova en annan plats?
lula123 2021-08-01 20:10 ! Citera #
Jag tror du måste prova en anan stad och kanske you du kan kör med din trafikskolas bil?
Gäst 2021-08-01 20:59 ! Citera #
Men varför bokar du inte med trafikskolans bil? Om du övningskört på trafikskolan så är det dom som bokar tid åt dig, med deras bil. Gör det

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo