Start > Körkortsforum > Uppkörning i Hudiksvall?

Uppkörning i Hudiksvall?

gäst 2021-06-22 14:26 ! Citera #
Hej, är det någon här som har kört upp i Hudiksvall och skulle kunna dela med sig lite av sina erfarenheter? Hur gick uppkörningen? Några tips? Hur är vägarna där?
Gäst 2021-06-22 14:30 ! Citera #
Tips på bra trafikskolor i Hudiksvall?
Michaela 2021-07-01 17:55 ! Citera #
Kom precis hem från Hudiksvall med körkortet i handen.
Åkte dit dagen innan och tog en körlektion på Trafikhuset och sa att jag ville ”göra en uppkörning”.
Det positiva är att dom också har Volvo (som du också kommer ha på uppkörningen om du tar automat. Manuell har Volvo V60 eller Skoda) så blir det lätt att lära sig inte och yttre säkerhetskontrollen då vred och knappar skiljer sig i olika bilar.
Trafikhuset ligger även vägg i vägg med trafikverket så du utgår fram samma ställe som din uppkörning.
Kan verkligen Rekomemdera den körskolan.

Själva uppkörningen gick till så här:
Jag åkte med Jenny, glad, trevlig och var väldigt tydlig vad man skulle göra.
Man ombeds bara göra en del av säkerhetskontrollen. 2 st personer fick testa belysningen, jag behövde bara tuta och slå på vindrutetorkare bak och fram.
Körde ut och ombads att köra mot centrum. Hon förtydligade till och med att det var vänster i rondellen.
Centrum är skitlitet. Det är väldigt bra skyltat men inne i själva centrum så är huvudsaken: HÖGERREGELN hela tiden förutom när det är skyltat att du har företräde eller väjningsplikt, KRYPKÖRA och ha BROMSBEREDSKAP vid många skymda korsningar, ha koll på ENKELRIKTADE GATOR och en väg där BUSSFILEN tar upp hela gatan så att man måste köra runt kvarteret för att ”åka rakt fram’.
Jag fick köra in en sväng bland villor och backa runt ett hörn HA UPPSIKT OMKRING dig när du backar och stanna bilen och släpp fram ev trafik/gående innan du fortsätter.
Det går ett JÄRNVÄGSSPÅR MED BOMMAR genom staden som du troligen får passera. Ha UPPSIKT åt båda sidor innan du passerar.
Ombads köra ut ur stan och FÖLJA SKYLT MOT E4 Sundsvall. Påfarten gick rakt ut i eget körfält så man måste inte börja svänga in direkt i nytt körfält.
Fick svänga av motorleden med KORT BROMSSTRÄCKA och köra på landsvägen tillbaka till trafikverket.
Tänk på att det är en dold fil från höger där högerregeln gäller direkt efter att du har svängt av mot trafikverket, så att du inte får en miss precis innan du kommer fram.

Jag hade en väldigt positiv upplevelse trots att jag var såååå nervös. Båda lörledarna var väldigt trevliga, tydliga och snälla och gav ett lugnt intryck.
Om du har möjlighet så kan du köra runt lite i området innan så att du får se staden. Den är som sagt väldigt liten och uppkörningen är bara 30 min.

Lycka till!!!
Evelina 2024-08-21 18:24 ! Citera #
Tack för de utförliga svaret. Ska ha uppkörning där om ungefär 1 vecka. Är super nervös. Bor inte i Hudiksvall så kan inget om staden så om någon har några tips eller råd så skulle jag uppskatta de massor
Robert 2024-09-10 16:26 ! Citera #
Kan varmt rekommendera köpa upp i Hudiksvall och definitivt välja Trafikhuset att ta någon lektion innan uppkörningen.

Till skillnad från vad jag läste i det här forumet så fick jag inte köra igenom stan. Men Camilla på Trafikhuset såg till att jag var säker på alla moment i stan också.

Vi åkte från trafikskolan till höger, sen fortsatte ditåt, sen åkte mot Hudiksvall C men åkte aldrig igenom stan, fick stanna vid ett villaområde och backa runt ett hörn också. På vägen tillbaks bad körledaren mig att bromsa hastigt, och efter jag gjorde det förtydligade hon att hon menar väldigt snabbt och hastigt som om ett djur eller barn skulle plötsligt vara på vägen. Så förklarande och förstående testledare, så jag gjorde det mycket hastigare nästa gång och då sa hon bara så ja perfekt. Så körde vi vidare. Var nervös men testledaren var lugn och skapade bra atmosfär (till skillnad från vad jag har upplevt i Stockholm). Resten av momenten innehöll, säng från landsväg, väg arbetsområde, infart på landsväg och cirkulationsplatser, körställning, stillastående fordon, backning och lite sånt.

Den som tänker borde jag köra upp i Hudiksvall är svaret definitivt JA. Ännu en gång rekommenderar STARKT Camilla från trafikhuset.

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov