Start > Körkortsforum > Ha råd med egen bil?

Ha råd med egen bil?

Gäst 2021-06-22 14:24 ! Citera #
Hej, är 18 år och nyligen tagit körkort. Är sugen på en egen bil men när man är 18 så har man ju kanske inte de resurserna. Kan ju inte precis ta lån för har inte en fast inkomst, jobbar extra. Hur har ni andra gjort?
Moze 2021-06-24 11:39 ! Citera #
Ta och fråga föräldrar om de kan eventuellt köpa dig en billig gammal Toyota.

Då dessa håller bäst, samt så får försäkringen stå på en av de.

Finns väl inget annat du kan göra förutom spara ihop en summa och köpa en äldre bil.
Björn He 2021-06-24 12:40 ! Citera #
Det beror väl på vilken bil man har. Man skall helst inte vara bilägare överhuvudtaget tycker jag, framförallt om man är boende i Stockholm där det ju finns relativt gott om lokal kollektivtrafik, för då är det oftast enklast att åka buss eller tåg än att köra bil, med tanke på att det relativt ofta är trafikstockningar på bilvägarna och det är både relativt svårt och dyrt att parkera eftersom det är relativt ont om lediga parkeringsplatser och det är ju numera generellt sett OMÖJLIGT att parkera avgiftsfritt i och omkring Stockholms innerstad, eftersom i princip samtliga gator där har belagts med parkeringsavgift sedan 4 år tillbaka tror jag.

Vad gäller föräldrarna så skall de såvitt jag själv vet i regel EJ lägga sig i bilaffärer, för även om man bor kvar hemma hos föräldrarna så har de ändå i princip inget skäl att behöva involvera sig i bilaffärer, utan mina bilaffärer är ju i regel MIN personliga sak. Föräldrarna har naturligtvis rätt att bestämma själva om du som är deras vuxna son/dotter får parkera bilen, om du nu själv är bilägare, inom tomten (eftersom det är föräldrarnas privatägda tomt) men om inte du fått deras tillstånd till att parkera inom tomten så är det bara att hitta en lämplig parkeringsplats nånstans ute på gatorna. I Stockholms villaförorter är det i regel normalt tillåtet att parkera längs med ena vägkanten på en gata i högst något dygn, utom under dagtid en dag per vecka under vintertid då det är parkeringsförbud med anledning av snöröjning, gatustädning eller liknande.
Piggeloin 2021-06-24 12:58 ! Citera #
Ne men asså räkna först om du har råd:
- Försäkring kan kosta ca 200 kr/månad för en gammal och billig bil ifall dina föräldrar står på den (näst intill tvunget för att ha råd).
- Bensin kostar ju ca 16 kr/litern, men där kan du själv påverka hur mycket du lägger på just bensinpengen.
- Skatten för en normal äldre bil ligger på ca 2000 kr per år (knappt 200 kr/månad).
- Om man köper en äldre bil är risken onekligen större för att det kan behövas reparationer och byten av slitagedelar, så det kan vara smart att avsätta kanske 200 kr/månad till en buffert.
- Du kan få en fungerande bil för runt 15 000 kr, vilket du borde kunna få tillbaka om den säljs i samma skick som du köpte den (värdeminskningen har redan skett).

Grovt uträknat borde det väll kosta ca 600 kr/månad exl bensin (vilket kan bli dyrt, en full tank ca 800 kr). Såvida du har csn och tjänar nån tusenlapp extra per månad så har du absolut råd, men det lär ju helt klart bli en ganska stor utgift, så du får tänka efter om du tycker det känns värt att lägga det på en bil.
Ej kuggad längre 2021-06-24 16:10 ! Citera #
Utan fast inkomst hade jag avvaktat, tills du får fast inkomst. Absolut. Sedan ovanstående kommentar tycker jag mkt vettiga ekonomiska kalkyler.
Gäst 2021-06-27 15:28 ! Citera #
Man blir ju så otaggad på att köra bil om det ör så dyrt.. har googlat och många påstår att det kostar runt 4 tusen per månad.. vad gör vi ens här på forumet liksom? Ser inte poängen att ha bil längre.
Not Another Sheep 2021-06-27 19:50 ! Citera #
Efter att själv ha ägt ett par billiga bilar kan jag meddela att kalkylen med 600 kr/månad är väldigt osannolik.

Generellt sätt får man räkna med att underhållskostnader av en billig bil blir orimligt höga. Jag skulle förvänta mig 1-2000 kr per månad i enbart underhåll i denna prisklassen.

Sen är det ju självklart att alla sådana kostnader, liksom bränsle beror på hur mycket man kör. I mitt fall ca 2000 mil per år.
GÄST 2021-06-28 10:05 ! Citera #
Not Another Sheep 2021-06-27
Efter att själv ha ägt ett par billiga bilar kan jag meddela att kalkylen med 600 kr/månad är väldigt osannolik.

Generellt sätt får man räkna med att underhållskostnader av en billig bil blir orimligt höga. Jag skulle förvänta mig 1-2000 kr per månad i enbart underhåll i denna prisklassen.

Sen är det ju självklart att alla sådana kostnader, liksom bränsle beror på hur mycket man kör. I mitt fall ca 2000 mil per år.
Vad har du ägt för skrotbilar om du måste lägga 1-2000 kr varje månad för underhållskostnader??
Jag har ägt två äldre bilar (Nissan micra -00 och en ford focus -06)
ingen av dom kostade något extra, förutom när det var dags att besikta bilen, då byttes bromsar och slangar ut.
Annars var det bara bensinen och trafikförsäkringen som kostade..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov