Start > Körkortsforum > I moderna bilar, i vilken situ…

I moderna bilar, i vilken situation är det inte möjligt att ta bort nyckeln efter att ha stoppat bilen?

Tobias 2021-06-21 16:11 ! Citera #
Hejsan,

Jag kom över en sådan fråga i teoriprövet. Någon som vet svaret?

I moderna bilar, i vilken situation är det inte möjligt att ta bort nyckeln efter att ha stoppat bilen?

Tack!
Gäst 2021-06-21 22:13 ! Citera #
När man blir ålagd att ha alkolås pga rattfylla och man kör bilen men inte blåser i alkolåset när den säger till så stänger bilen av sig och man får inte ut nyckeln förutom på verkstad.
Björn He 2021-06-26 13:11 ! Citera #
Jag har aldrig hört talas om bilar med en spärr som låser in nyckeln i tändlåset, utom på SAAB-bilar. När jag var bilägare för ett antal år sen så ägde jag ett par SAAB 9-3:or och på dem kunde jag inte ta nyckeln ur tändlåset när jag hade parkerat, och jag fick lära mig av den första SAAB-försäljaren att orsaken till att nyckeln blev inlåst i tändlåset var att jag hade parkerat utan backväxeln ilagd, för de flesta SAAB-bilar är ju tydligen utrustade med en tekniskt spärr som gör det omöjligt att ta ur nyckeln utan backväxeln ilagd, troligtvis för att man förväntas ha en växel ilagd när man parkerar för att hindra bilen från att komma i rörelse av sig själv (i händelse att handbromsen plötsligt havererar); en bil är ju normalt konstruerad för att stå still om startväxeln eller backväxeln är ilagd, så då är det relativt onödigt att dra åt handbromsen vid parkering, och såvitt jag vet så skall man heller inte ha handbromsen åtdragen under vintertid eftersom den då riskerar att frysa fast.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest