Jag har aldrig hört talas om bilar med en spärr som låser in nyckeln i tändlåset, utom på SAAB-bilar. När jag var bilägare för ett antal år sen så ägde jag ett par SAAB 9-3
r och på dem kunde jag inte ta nyckeln ur tändlåset när jag hade parkerat, och jag fick lära mig av den första SAAB-försäljaren att orsaken till att nyckeln blev inlåst i tändlåset var att jag hade parkerat utan backväxeln ilagd, för de flesta SAAB-bilar är ju tydligen utrustade med en tekniskt spärr som gör det omöjligt att ta ur nyckeln utan backväxeln ilagd, troligtvis för att man förväntas ha en växel ilagd när man parkerar för att hindra bilen från att komma i rörelse av sig själv (i händelse att handbromsen plötsligt havererar); en bil är ju normalt konstruerad för att stå still om startväxeln eller backväxeln är ilagd, så då är det relativt onödigt att dra åt handbromsen vid parkering, och såvitt jag vet så skall man heller inte ha handbromsen åtdragen under vintertid eftersom den då riskerar att frysa fast.