Start > Körkortsforum > Visst gäller högerregeln här?

Visst gäller högerregeln här?

Gäst 2021-06-21 13:54 ! Citera #
Hej! Jag har körprov imorgon och jag är bara lite osäker på en väg där det inte finns några anvisningar om hur man ska göra vid korsningar, då är det högerregeln som gäller men det är så att ingen följer denna regel utan använder principen om att den som kör in till den bredaste vägen har väjningsplikt men det kan jag ju inte göra på uppkörningen. Visst är det högerregeln som gäller i de flesta korsningar på Larsbodavägen i Farsta?
Tacksam för svar!
Gäst 2021-06-21 15:57 ! Citera #
Ja precis, jag tänker alltid så. Har aldrig kört där dock men det borde vara högerregeln om inget annat är skyltat
Gäst 2021-06-21 17:04 ! Citera #
Larsbodavägen är ett jätte bred och long huvudled ingen höger regel där. men bara att köra försiktig
Gäst 2021-06-21 21:47 ! Citera #
Ja högerregeln gäller, det är inte en huvudled som någon tidigare har skrivit.
Gäst 2021-06-21 21:50 ! Citera #
Gäst 2021-06-21
Hej! Jag har körprov imorgon och jag är bara lite osäker på en väg där det inte finns några anvisningar om hur man ska göra vid korsningar, då är det högerregeln som gäller men det är så att ingen följer denna regel utan använder principen om att den som kör in till den bredaste vägen har väjningsplikt men det kan jag ju inte göra på uppkörningen. Visst är det högerregeln som gäller i de flesta korsningar på Larsbodavägen i Farsta?
Tacksam för svar!
Jag har också uppkörning där imorgon, ska regna och åska :scared:

Vilken tid har du? Min uppkörning är 13:00
Gäst 2021-06-22 01:40 ! Citera #
Jasså, det visste jag inte att det kommer göra, jag får se till att jag inte glömmer att ha vindrutetorkarna på för länge efter att det slutat att regna. Jag såg nämligen att nån blev kuggad på grund av det haha. Jag har 13:50, jag önskar dig lycka till, du kommer att fixa det!
Gäst 2021-06-23 08:33 ! Citera #
Jag bor här i Farsta och jag körde upp i Farsta. Larsbodavägen är inte en huvudled och det är högerregel i korsningarna - men det kan vara bra att veta att INGEN fattar detta eftersom ”köra på störst väg kommer först”-principen gäller. Du ska så klart hålla på högerregel - men bli inte förvånad om det kommer en förare i korsning som inte fattar att det är högerregel och undrar vad f-n du håller på med. Jag har blivit typ utskälld (gester) för jag stannat, ha ha... med det sagt - är det korsning med högerregel och en bil ska köra ut - stanna! Om den föraren sen inte fattar märker du och kan köra vidare. Så det inte blir det ”dödläge”, båda står still och stirrar på varandra.
Gäst 2021-06-28 07:05 ! Citera #
Tog uppkörningen i Farsta och har kört typ massor med gånger på just Larsbodavägen.

Ja, det är högerregeln som gäller till 100 % men den där vägen skulle egentligen varit en huvudled med tanken på hur stor den än.

Just nu förvirrar det många människor. Det är verkligen långt ifrån alla som tillämpar högerregeln där.

Men du som ska köra där bör följa regeln, både för din skull och även för andras. Om du saknar ner och den som kommer från höger inte vill köra, så får du köra.

Så är det bara. Bättre det än att båda sitter och väntar på varann och blockar varann.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor