Start > Körkortsforum > Problem med att planera körnin…

Problem med att planera körning vid höga hastigheter

Gäst 2021-06-20 12:55 ! Citera #
Hej,

Om en månad är det dags för min uppkörning. Det enda som fortfarande verkar skapa lite problem för mig är en välplanerad körning där höga hastigheter gäller.
Med detta menar jag dock inte omkörningar osv.
Det är mer så att det känns som min trafiklärare kan redan läsa skyltarna typ 50-100m innan jag kan läsa texten på dem?! Undrar om det är för han brukar köra sträckan varje dag och jag är fortfarande ganska ny i trafiken eller om det är något fel på min syn?! Och att man typ borde kunna läsa skyltarna på 300m avstånd utan problem? Har dock såklart körkortstillstånd och klarade syntestet utan några speciella anmärkningar...
De värsta situationer verkar vara där jag kommer från motorvägen (på en väg där jag aldrig har kört innan med kanske 80-90 som hastighetsbegränsning) och ska köra mot ett specifikt mål (till exempel Centrum) och det finns en massa andra skyltar att hålla koll på...

Där det gäller lägre hastigheter (i stan) har jag i princip inga problem alls med att planera min körning.

Jag behöver bara alltid ett litet ögonblick för att kunna hitta målet på tavlan för att sedan kunna välja rätt körfält. Det verkar som min lärare önskar dock att jag hade bytt körfält lite tidigare... Men jag vill själv känner mig säker på att välja rätt körfält.

Någon mer som har varit med om något liknande och kan ge lite tips?

Tack så jättemycket för hjälpen!
Gäst 2021-06-20 20:52 ! Citera #
Hej, jag fick också det intrycket när jag övningskörde, alltså att körlärarna ser skyltarna mycket tidigare än mig. Tror det har att göra med att de kör sträckorna hela tiden. Värt att tillägga att jag har glasögon när jag kör och de har inte fel styrka, så tror inte det går att se skyltarna från så mycket längre avstånd

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov