Start > Körkortsforum > Kommer aldrig förstå högerrege…

Kommer aldrig förstå högerregeln..

Gäst 2021-06-20 11:23 ! Citera #
”Finns det inga skyltar så är det högerregeln” känns enklare sagt än gjort. Önskar att det fanns något bättre metod än högerregeln.

Såg inga skyltar så jag antog att jag skulle stanna men då sa läraren att dem till höger hade ett övergångsställe eller något så jag hade företräde.. känns löjligt att man ska behöva kolla vad andra vägar har för skyltar/vägmärken.. känns som att man gör deras jobb också. Varför inte bara ha ett högerregel skylt varje gång det gäller..?
Björn He 2021-06-20 11:38 ! Citera #
Enligt lag är högerregeln INGEN regel som måste skyltas utan som måste vetas utantill. Det är bestämt i Trafikförordningen att när flera fordons kurser korsar varandra så har fordonsförare väjningsplikt mot fordon som närmar sig högerifrån, det måste man veta utantill och det gäller generellt sett överallt i trafiken utom vid vissa särskilda undantag, som på huvudled, i cirkulationsplats och på platser där väjningsplikt enligt utfartsregeln gäller.

Men att lära sig högerregeln bör inte vara så svårt, det är ju bara att tänka ”Jag har väjningsplikt mot eventuella fordon som närmar sig högerifrån om inget annat anges”. Trots att man måste väja för att ge fordon högerifrån företräde och fri väg vid många korsningar så är det många trafikanter som ej brukar göra det, och orsaken till att inte många lämnar företräde enligt högerregeln vid många korsningar är tydligen den klassiska nybörjarmissuppfattningen, att den väg den som kommer vänsterifrån kör på är en ”huvudled”.
Gäst 2021-06-20 13:02 ! Citera #
Björn He 2021-06-20
Enligt lag är högerregeln INGEN regel som måste skyltas utan som måste vetas utantill. Det är bestämt i Trafikförordningen att när flera fordons kurser korsar varandra så har fordonsförare väjningsplikt mot fordon som närmar sig högerifrån, det måste man veta utantill och det gäller generellt sett överallt i trafiken utom vid vissa särskilda undantag, som på huvudled, i cirkulationsplats och på platser där väjningsplikt enligt utfartsregeln gäller.

Men att lära sig högerregeln bör inte vara så svårt, det är ju bara att tänka ”Jag har väjningsplikt mot eventuella fordon som närmar sig högerifrån om inget annat anges”. Trots att man måste väja för att ge fordon högerifrån företräde och fri väg vid många korsningar så är det många trafikanter som ej brukar göra det, och orsaken till att inte många lämnar företräde enligt högerregeln vid många korsningar är tydligen den klassiska nybörjarmissuppfattningen, att den väg den som kommer vänsterifrån kör på är en ”huvudled”.
Hur gör du när du närmar dig en korsning? Tittar du först efter skyltar på din vägfilt, sen högra vägen, och om det även är tomt där kikar du då efter märken på vägen? Eller följer du inget särskilt mönster? Borde man även kolla efter skyltar som mötande trafik och trafik till vänster har, eller spelar det ingen roll?
Björn He 2021-06-20 14:10 ! Citera #
Gäst 2021-06-20
Hur gör du när du närmar dig en korsning? Tittar du först efter skyltar på din vägfilt, sen högra vägen, och om det även är tomt där kikar du då efter märken på vägen? Eller följer du inget särskilt mönster? Borde man även kolla efter skyltar som mötande trafik och trafik till vänster har, eller spelar det ingen roll?
På vägar där fordonstrafik från korsande vägar har väjningsplikt finns det normalt en uppsatt skylt som betyder ”Huvudled”. Sen kan det förstås finnas uppsatt väjningspliktsskylt även vid vissa korsningar med vägar som är huvudledsfria, men där brukar det i många fall finnas en uppsatt varningsskylt som varnar för korsning där korsande trafik har väjningsplikt.

En gång när jag körde på Östermalm i Stockholms innerstad så körde jag på Karlavägen, som INTE är skyltad som huvudled men som ändå har relativt många gatukorsningar där fordonstrafik från den korsande gatan har väjningsplikt. När jag var på väg förbi en korsning, tror det var korsningen med Surbrunnsgatan eller vad nu gatan heter, så lyckades jag uppmärksamma att utfarten från Surbrunnsgatan hade en uppsatt väjningspliktstriangel men trots att en BMW-snubbe som kom körande ut på Karlavägen från den gatan hade väjningsplikt mot mig så körde han av okänd orsak bara ut utan att väja för att lämna företräde åt min bil, och jag tvingades då styra lite åt sidan för att undvika risk för att köra på honom men istället blev min bil själv påkörd i bakre högersidan av BMW-förarn som inte stannade utan bara körde på.

BMW-snubben påstod att han såg mig men han trodde att han som kom körande från höger hade ”förkörsrätt” eftersom det är högerregeln, men nej, det är ju inte alls högerregeln där. Det var skyltat att HAN som var på väg ut på Karlavägen hade väjningsplikt mot min bil, som redan körde på Karlavägen, men han råkade glömma att uppmärksamma väjningspliktstriangeln. Men vi fick helt enkelt lösa situationen genom att göra varsin försäkringsanmälan, och jag fick besked om att han motparten är att utdöma som ensam vållande till kollisionen med anledning av hans missade väjningsplikt.
Gäst 2021-06-20 23:06 ! Citera #
Är inte bara huvudled som upphäver högeregeln, (vilket körskoleläraren sade). Om den korsande gatan, eller en trebägskosning, så har de gator som har övergångsställe, cykelbanor, väjningsplikt.

Det tar tid att lära sig/automisera så att ens blick ser snabbt sådana saker.

Idag körde en bil från höger rakt ovan väjningstrianglarna på vägen från höger, så jag stannade då inte såg att bilen faktiskt hade väjningsplikt..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor