Hur gör du när du närmar dig en korsning? Tittar du först efter skyltar på din vägfilt, sen högra vägen, och om det även är tomt där kikar du då efter märken på vägen? Eller följer du inget särskilt mönster? Borde man även kolla efter skyltar som mötande trafik och trafik till vänster har, eller spelar det ingen roll?
På vägar där fordonstrafik från korsande vägar har väjningsplikt finns det normalt en uppsatt skylt som betyder ”Huvudled”. Sen kan det förstås finnas uppsatt väjningspliktsskylt även vid vissa korsningar med vägar som är huvudledsfria, men där brukar det i många fall finnas en uppsatt varningsskylt som varnar för korsning där korsande trafik har väjningsplikt.
En gång när jag körde på Östermalm i Stockholms innerstad så körde jag på Karlavägen, som INTE är skyltad som huvudled men som ändå har relativt många gatukorsningar där fordonstrafik från den korsande gatan har väjningsplikt. När jag var på väg förbi en korsning, tror det var korsningen med Surbrunnsgatan eller vad nu gatan heter, så lyckades jag uppmärksamma att utfarten från Surbrunnsgatan hade en uppsatt väjningspliktstriangel men trots att en BMW-snubbe som kom körande ut på Karlavägen från den gatan hade väjningsplikt mot mig så körde han av okänd orsak bara ut utan att väja för att lämna företräde åt min bil, och jag tvingades då styra lite åt sidan för att undvika risk för att köra på honom men istället blev min bil själv påkörd i bakre högersidan av BMW-förarn som inte stannade utan bara körde på.
BMW-snubben påstod att han såg mig men han trodde att han som kom körande från höger hade ”förkörsrätt” eftersom det är högerregeln, men nej, det är ju inte alls högerregeln där. Det var skyltat att HAN som var på väg ut på Karlavägen hade väjningsplikt mot min bil, som redan körde på Karlavägen, men han råkade glömma att uppmärksamma väjningspliktstriangeln. Men vi fick helt enkelt lösa situationen genom att göra varsin försäkringsanmälan, och jag fick besked om att han motparten är att utdöma som ensam vållande till kollisionen med anledning av hans missade väjningsplikt.