Start > Körkortsforum > Göteborg uppkörning

Göteborg uppkörning

Mia 2021-06-17 23:35 ! Citera #
Hej,

Jag har uppkörningen i högsbo nästa vecka, är det några som har tips och råd? Säkerhetskontroll som har gjorts.

Ser att det finns några trådar om uppkörningen i Göteborg, men tänkte chansa och se om någon har gjort uppkörningen där nyligen och hur det har gått?
Högsbo 2021-06-20 22:06 ! Citera #
Hej, jag gjorde mitt uppkörning i högsbo för 2 veckor sen snart. Kuggade 4 gånger på teorin men klarade uppkörningen på första försöket :) fick en jätte snäll kvinna som instruktör. Jag körde deras nya Kia. Jag fick kontrollera däcken. Kontrollerade 2 stycken sen sa hon att jag inte behövde kontrollera dem två andra.
Vi körde mot särö/Hult. Där fick jag backa runt hörn. Klarade det på första. Strax därefter fick jag göra en vänstersväng. Sen därifrån körde vi till Frölunda torg och stannade vid Ica kvantum där fick jag parkera. Fick välja hur .. jag valde att backa in & det fick super bra. Sen körde vi tillbaka till Trafikverket & jag blev godkänd. Trots att jag var super super nervös. Darrade i rösten när vi pratade. Hon frågade även innan om det är okej att prata under tiden. Jag sa självklart :) önskar dig stort lycka till.
Mia 2021-06-21 16:05 ! Citera #
Högsbo 2021-06-20
Hej, jag gjorde mitt uppkörning i högsbo för 2 veckor sen snart. Kuggade 4 gånger på teorin men klarade uppkörningen på första försöket :) fick en jätte snäll kvinna som instruktör. Jag körde deras nya Kia. Jag fick kontrollera däcken. Kontrollerade 2 stycken sen sa hon att jag inte behövde kontrollera dem två andra.
Vi körde mot särö/Hult. Där fick jag backa runt hörn. Klarade det på första. Strax därefter fick jag göra en vänstersväng. Sen därifrån körde vi till Frölunda torg och stannade vid Ica kvantum där fick jag parkera. Fick välja hur .. jag valde att backa in & det fick super bra. Sen körde vi tillbaka till Trafikverket & jag blev godkänd. Trots att jag var super super nervös. Darrade i rösten när vi pratade. Hon frågade även innan om det är okej att prata under tiden. Jag sa självklart :) önskar dig stort lycka till.
Åh va grymt gjort!

Har uppkörningen på torsdag, så lite nervös!
Visade hon hur Kia fungerar? Jag ska köra automat! :) tänker också göra backparkering om jag får haha!

Tack så hemskt mycket!
Högsbo 2021-06-22 23:56 ! Citera #
Hej igen :) ja hon visade hur kian fungerade :) jätte trevlig instruktör. Jag var bajsnervös! Jag körde också upp med automat. Det gick super bra. Du får välja hur du vill parkera. Jag valde backa in för tycker det är enklast hatar parkera vanligt.
Har kört nu i två veckor ensam & det är rena friheten. Redan 3 timmar efter uppkörningen blev jag stannad för rutinkontroll poliser a skrattade ihjäl sig eftersom jag precis blivit godkänd. Dem sa de var rekordet för dem jag önskar dig all lycka på uppkörningen. Gör ingenting om man är nervös, dem förstår. Super snäll var hon & väldigt lugn. Vi pratade om allt & ingenting. Tiden gick så snabbt att hon sa att vi skulle ta ett varv till eftersom jag gjorde alla dem momenten som hon ville. Tuta & kör, det kommer gå jätte bra. Tro på dig själv
Mia 2021-06-23 15:33 ! Citera #
Högsbo 2021-06-22
Hej igen :) ja hon visade hur kian fungerade :) jätte trevlig instruktör. Jag var bajsnervös! Jag körde också upp med automat. Det gick super bra. Du får välja hur du vill parkera. Jag valde backa in för tycker det är enklast hatar parkera vanligt.
Har kört nu i två veckor ensam & det är rena friheten. Redan 3 timmar efter uppkörningen blev jag stannad för rutinkontroll poliser a skrattade ihjäl sig eftersom jag precis blivit godkänd. Dem sa de var rekordet för dem jag önskar dig all lycka på uppkörningen. Gör ingenting om man är nervös, dem förstår. Super snäll var hon & väldigt lugn. Vi pratade om allt & ingenting. Tiden gick så snabbt att hon sa att vi skulle ta ett varv till eftersom jag gjorde alla dem momenten som hon ville. Tuta & kör, det kommer gå jätte bra. Tro på dig själv
Haha dör, va kul! Men så duktigt av dig och stort grattis :)

Bajsnervös också, har fan uppkörningen imorgon! Oufff :)
Högsbo 2021-06-23 21:00 ! Citera #
Åååh önskar dig lycka till :lol: kommer gå jätte bra. Glöm inte, det är okej att vara nervös. Jag var jätte nervös, det värsta slog mig när jag satte mig i bilen och hela benet skakade på bromsen men gick bra ändå. Hon sa att hon tyckte om att jag var så lugn när jag körde och lugn när jag pratade. Speglarna vet jag inte ens om jag tittade i minns inte men det måste jag ha gjort. Samma när jag skulle backa runt hörn sa hon att jag tittade väldigt bra. (Precis när du ska runda hörnet stannar du och tittar bakåt om vägarna är fria osv)

Håller verkligen tummarna för dig. :D
Mia 2021-06-23 22:42 ! Citera #
Högsbo 2021-06-23
Åååh önskar dig lycka till :lol: kommer gå jätte bra. Glöm inte, det är okej att vara nervös. Jag var jätte nervös, det värsta slog mig när jag satte mig i bilen och hela benet skakade på bromsen men gick bra ändå. Hon sa att hon tyckte om att jag var så lugn när jag körde och lugn när jag pratade. Speglarna vet jag inte ens om jag tittade i minns inte men det måste jag ha gjort. Samma när jag skulle backa runt hörn sa hon att jag tittade väldigt bra. (Precis när du ska runda hörnet stannar du och tittar bakåt om vägarna är fria osv)

Håller verkligen tummarna för dig. :D
Du är för underbar och tack för dina ord, blir mindre nervös! Vill bara bli godkänd och klar hahah!

Kört där 50 gånger idag :’)

Får man hålla bak mot fram passagerarens nackstöd när man backar runt hörn eller inte?
Moze 2021-06-24 11:37 ! Citera #
Du får göra precis som du vill så länge du har godsikt och bra uppfattning runt om bilen.

Då de kan komma olika risker, fotgängare, cyklister, bilar, springande barn m.m

Man ska kontinuerligt byta spegel, fönster, vinklar för informationen du tagit åt dig alltid är så ”ny” som möjligt.

Då ena sekunden ingen finns bakom bilen och nästa finns en person som går över vägen.
Mia 2021-06-24 14:30 ! Citera #
Tack alla för era råd och varma ord! Klarade uppkörningen :)
Gäst 2021-10-20 20:49 ! Citera #
I passed the exam in Högsbo today! Very much relieved! I took my first exam in Kungälv and failed because of 3 reasons:
1) Reverse parking, even though I parked within the lines instructor thought I was too close to the other car and I could have scratched it!
2) I indicated while looking at my blind spot when changing a lane for 1 sec, and I took it back when I saw a car
3) I forgot to gear up when entering to highway (very rainy whether, too nervous)

This time all went fine. I did a mistake: When reversing around the corner there was a car coming and I did not stop. I told the instructor maybe I should have stopped but the street is very big and empty, so the car could pass me easily. She told me later this was a mistake. She also told me when I enter roundabouts sometimes I do not look around very carefully. But she let me pass anyways so I am very happy!

I did reversing around the corner, reverse parking, highway, roundabouts, driving towards a target.

I told the instructor I would feel more comfortable if we speak English, but Swedish is ok. She preferred to keep it Swedish, but told me feel free to ask if you dont understand, we can mix with English if needed. Luckily I understood almost everything. She was very friendly and nice.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 20:01
5
I dag 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov