Kuggad pga flervägsstopp
Tänk på att säga saker högt som blir fel. Gjorde du det? Tråkigt, hoppas det går bättre nästa gång.
Vad jag menar är när du såg tecknet på flervägsstopp, måste du ha sagt till inpektören ”här stannar jag och den som stannar först, kör först” så att inspektören skulle se att du känner till ”regeln”. Nu, om du i korsningen inte följde den eftersom den andra bilen var snabbare, tror jag ändå att du skulle ha passerat, för att du visade att du känner till ”regeln”.
Jag tror det är viktigt att visa för inspektören att du känner till trafiksituationer, åtminstone i teorin, även om de i praktiken inte tillämpas exakt.
Men hur kan man bli kuggad för en regel som inte finns, som inte nämns i regelverket? Det kan ju också vara så, att om nån kommer en sek senare än du själv, från höger, så bör denne köra först p g a högerregeln, även om du är en sekund före till stoppet före honom. Regeln står ju ingenstans?
När flervägsstopp (all-way stop) gäller så skall varje fordonsförare som närmar sig korsningen stanna omedelbart före korsningen innan fortsatt färd.
Jag vet inte exakt vilken väjningspliktsregel som är tillämplig men man borde tillämpa regeln att en som måste stanna vid stopplikten måste väja för varje fordonsförare som redan har avslutat sin egen stopplikt och börjat köra vidare; om två fordonsförare närmar sig och måste stanna samtidigt vid stopplikten så bör högerregeln tillämpas, alltså väjningsplikt mot fordonsföraren som ankommer till korsningen från höger.
Man måste f.ö. komma ihåg att stopplikt betyder att man måste stanna och vara (helt) stillastående innan man kör; att passera stopplikt utan något stannande är ett allvarligt brott mot Trafikförordningen, och ett av de vanligaste misstagen som ger kuggning på uppkörningen. Dock kan det vara lite konstigt att man måste stanna även om man skulle veta att man kan köra vidare trafiksäkert eftersom man inte har korsande fordonstrafik som närmar sig man måste väja för.
Du har stopplikt mot dem som är i korsningen. Så är något fordon i korsningen så ska den köra först. Brukar bli den som är där först.
Skulle två eller flera komma exakt samtidigt så är det samspel som gäller, alltså ögonkontakt mellan förarna.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget