Start > Körkortsforum > Kuggad pga flervägsstopp

Kuggad pga flervägsstopp

Gäst 2021-06-17 10:54 ! Citera #
Hej, hade idag uppkörning och blev kuggad. Körningen gick bra, vilket även inspektören sa men jag blev underkänd pga att jag inte körde först i ett flervägsstopp. Jag kom visserligen dit först men det kom en bil i ganska snabb hastighet från höger som stannade till snabbt för att sedan köra vidare. Jag släppte självklart före bilisten då det kändes mest trafiksäkert. Ingen bil var bakom mig så något hinder var jag inte.

Känns surt pga ett sånt fel men det är väl bara att försöka igen. :|
Gäst 2021-06-17 12:00 ! Citera #
Du, jag förstår dig!

Men eftersom inspektören själv sa att din körning i övrigt var i princip felfri så fixar du nog det nästa gång ska du se. På’t igen! :)
Björn He 2021-07-08 11:42 ! Citera #
Är det verkligen regeln ”den som kommit till korsningen först skall passera först” som gäller vid en korsning där det är flervägsstopp eller flervägsväjning?
Hmmm 2021-07-09 02:26 ! Citera #
Enligt Trafikverket teori ska man visa hänsyn och turas om i ett flervägsstopp.
Men visst, kommer man först så kör man oftast först.
Gäst 2021-07-09 09:10 ! Citera #
Många tror att det är högerregeln vid flervägsstopp. Men det är den som stannar helt först som ska köra först.
Gäst 2021-07-10 22:32 ! Citera #
Gäst 2021-07-09
Många tror att det är högerregeln vid flervägsstopp. Men det är den som stannar helt först som ska köra först.
Det är väl den oskrivna regeln. Men att det är lag på det? Vette fan. Skumt att kugga på det. Inspektören kanske trodde att aspiranten trodde det var högerregel?
A 2021-07-10 22:46 ! Citera #
Du borde ha kört
lula123 2021-08-01 22:10 ! Citera #
Flervägsstopp och flervägsväjning är alltid ”först att stopp i kossrningen, först att kör”.

Jag tror att om du har nämnt regeln för inspektören, även om du inte körde först, men du visar att du känner till regeln, skulle ha blivit godkänt.
Gäst 2021-08-01 22:18 ! Citera #
Lagen (Trafikförordningen) säger:

”En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje.”

”Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.”

Det finns inget skrivet i lagen om att kommer först, kör först. I praktiken är det dock lämpligast att göra så.
lula123 2021-08-02 10:27 ! Citera #
Det är en oskriven regel som tillämpas i praktiken. inspektören såg att du inte kände till situationen, om du hade namngett det ens bara verbalt, skulle du fodkänt tror jag.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest