Start > Körkortsforum > Motorväg/körfältsbyte

Motorväg/körfältsbyte

Gäst 2021-06-10 20:19 ! Citera #
Hej!
Om det är tät kö och det är en tre filig väg i samma riktning, de som är längst till höger för endast byta fil just då men t. ex. om man är längre fram och ska till ett mål, får jag då byta fil om jag ligger i filen längst till vänster eller respektive mitten filen för att nå målet eller måste jag fortsätta köra på den filen jag är på och hitta en annan väg för att komma till målet?

Tacksam för svar!
Gäst 2021-06-10 21:54 ! Citera #
Det är inte tillåtet att köra slalom mellan bilarna. Men självklart får du byta när du behöver köra mot ett mål. Är det tät kö så kan du tigga ett körfält genom att blinka. Hastigheten bör vara samma mellan ditt och det körfält du ska köra in i.
Björn He 2021-06-15 14:54 ! Citera #
Det är tillåtet att byta körfält om ingen risk uppstår för fara (eller onödigt hinder) för övriga trafikanter.
Kuggad 2021-06-18 12:25 ! Citera #
Ställer en följdfråga här, ifall man behöver göra ett körfältsbyte för att ”köra mot mål” kräver det vid en motorväg, får man endast börja blinka när man vet att man kan faktiskt svänga?

Hamnade bakom en blåbuss, och vågade inte göra ett körfältsbyte till vänster körfält (kunde eventuellt kanske ha gjort det iaf), så låg kvar med blinkers i säkert en minut utan att kunna göra ett byte. Slog av blinkers igen, men blev tillsagd strax efter att slå på dem igen, och först då släppte en bil till vänster om mig in i körfältet.

Borde jag avvaktat med blinkers tills jag var säker att kunde göra ett byte, eller var felet att jag slutade att blinka istället?

Var för trött/besviken efter uppkörningen att fråga exakt hur jag borde ha gjort (eller minns ej vad han sade). Blev underkänd iaf på det momentet.
Björn He 2021-07-01 12:20 ! Citera #
Kuggad 2021-06-18
Ställer en följdfråga här, ifall man behöver göra ett körfältsbyte för att ”köra mot mål” kräver det vid en motorväg, får man endast börja blinka när man vet att man kan faktiskt svänga?

Hamnade bakom en blåbuss, och vågade inte göra ett körfältsbyte till vänster körfält (kunde eventuellt kanske ha gjort det iaf), så låg kvar med blinkers i säkert en minut utan att kunna göra ett byte. Slog av blinkers igen, men blev tillsagd strax efter att slå på dem igen, och först då släppte en bil till vänster om mig in i körfältet.

Borde jag avvaktat med blinkers tills jag var säker att kunde göra ett byte, eller var felet att jag slutade att blinka istället?

Var för trött/besviken efter uppkörningen att fråga exakt hur jag borde ha gjort (eller minns ej vad han sade). Blev underkänd iaf på det momentet.
Varför ”vågade inte” du göra ett körfältsbyte när du hamnade bakom en blåbuss? Fanns det inte tillräcklig marginal för ett körfältsbyte? Om nu någon bakomvarande fordonsförare i det andra körfältet försökte underlätta ditt planerade körfältsbyte så hade du väl en god chans att byta körfält?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor