Start > Körkortsforum > Gjorde jag fel?

Gjorde jag fel?

28740 2021-06-09 09:13 ! Citera #
Jag övningskör privat. Jag körde på en tvåfilig motorväg i vänster körfält i 110 km/h. Jag skulle svänga av vid en avfart till höger. Det var dock helt fullt med lastbilar i hela högra körfältet. Jag saktade ner från 110 till 40. Därefter blev jag framsläppt till höger körfält och kunde ta avfarten. Gjorde jag nåt fel här? Det enda andra alternativet skulle vara att missa avfarten.
Gäst 2021-06-09 09:19 ! Citera #
Din körlärare gjorde fel som inte sade åt dig att det var livsfarligt. Skulle du bli kuggad på direkt. Missad planering, du får skippa omkörning om du ska av vägen snart. Som man brukar säga ”En dålig förare missar aldrig en avfart”
grl 2021-06-09 09:32 ! Citera #
28740 2021-06-09
Jag övningskör privat. Jag körde på en tvåfilig motorväg i vänster körfält i 110 km/h. Jag skulle svänga av vid en avfart till höger. Det var dock helt fullt med lastbilar i hela högra körfältet. Jag saktade ner från 110 till 40. Därefter blev jag framsläppt till höger körfält och kunde ta avfarten. Gjorde jag nåt fel här? Det enda andra alternativet skulle vara att missa avfarten.
Förlåt, men herregud. ja du gjorde helt fel.
du får absolut INTE sänka farten till den låga hastigheten på motorväg.

planera din körning. kör inte om och ligg inte i vänster körfält om du ska ta en avfart så snart.
det enda rätta valet hade varit att missa avfarten och ta en annan väg.

det där är rent livsfarligt.
Gäst 2021-06-09 10:15 ! Citera #
Ja, du gjorde fel. Tänk dig själv om du sänker hastigheten till 40 och någon kommer i 110 bakom, tar ju en stund för dem att upptäcka dig och sakta ned och då blir det en krock. Säkerheten går före en missad avfart!
Mr 2021-06-09 11:40 ! Citera #
Du gjorde helt rätt tycker jag. Bilarna i höger körfält borde ha släppt fram dig. Dessutom vore det dåligt för miljön ifall du skulle bli tvungen att ta en omväg. Bilarna bakom dig ska hålla tillräckligt långt avstånd. Det är inte ditt problem om de inte gör det.
Björn He 2021-06-09 16:47 ! Citera #
Om det är ”fullt av lastbilar i det högra körfältet” som du uppger så bör man ju om möjligt försöka hitta en lämplig lucka mellan två lastbilar om man nu kör i det vänstra körfältet och måste byta till höger körfält för att kunna köra av vid en kommande avfart. Naturligtvis skall man sänka sin hastighet om det krävs för att undvika risk för kollision med övriga fordon.

Sen förstår jag inte varför du säger att du ”tvingas sänka farten från 110 till 40 km/tim”? Det flesta lastbilar brukar väl köra omkring 80-90 km/tim på motorväg, eftersom högsta tillåtna hastigheten för tunga lastbilar är 90 km/tim (eller 80 km/tim med släpvagn eller påhängsvagn). Om du kör i 110 km/tim men tvingas placera dig mellan två lastbilar vid körfältsbyte så bör det väl räcka att sänka farten till omkring 80 km/tim.

Förresten, exakt var körde du?
Björn He 2021-06-09 16:54 ! Citera #
Sen vad gäller avfart från motorväg så är det såvitt jag vet (nästan exakt) detsamma som sväng från en väg in på en annan korsande väg, eftersom en avfart är en typ av korsning där man kör åt höger för att köra av (eller åt vänster om avfarten råkar vara belägen till vänster), och enligt lag är det tillåtet att svänga i en korsning ENDAST om svängen kan ske UTAN fara (eller onödigt hinder) för övriga trafikanter. Om det nu ej är möjligt att köra av motorvägen på ett trafiksäkert sätt så får man således EJ köra av, utan då får man istället köra vidare till nästa lämpliga avfart och där vända och köra tillbaka och göra ett nytt försök att köra av på ett trafiksäkert sätt.

Sen är det naturligt ABSOLUT FÖRBJUDET att backa eller på annat sätt vända tillbaka på en motorväg eller motortrafikled, om man exempelvis råkat missa en avfart.
28740 2021-06-09 22:22 ! Citera #
Värt att nämna var att det var fullt med lastbilar i höger körfält i flera kilometer. Detta är extremt ovanligt och inget man rimligen kan planera för. Jag tror min beskrivning av hastigheten missuppfattas. Jag körde aldrig i 40 km/h. Jag saktade ner 40 km/h. Jag saktade alltså ner från 110 till ca 70. Att det jag gjorde på något sätt skulle vara livsfarligt håller jag inte riktigt med om. Det var inte direkt någon abrupt hård inbromsning jag gjorde. Jag gjorde en ganska mjuk inbromsning. Det var mycket trafik och därför rörde sig trafiken så pass långsamt i höger körfält. Jag kanske borde ha svängt av vid nästa avfart istället. Det är dock enkelt att vara efterklok.
f00 2021-06-10 08:11 ! Citera #
28740 2021-06-09
Värt att nämna var att det var fullt med lastbilar i höger körfält i flera kilometer. Detta är extremt ovanligt och inget man rimligen kan planera för. Jag tror min beskrivning av hastigheten missuppfattas. Jag körde aldrig i 40 km/h. Jag saktade ner 40 km/h. Jag saktade alltså ner från 110 till ca 70. Att det jag gjorde på något sätt skulle vara livsfarligt håller jag inte riktigt med om. Det var inte direkt någon abrupt hård inbromsning jag gjorde. Jag gjorde en ganska mjuk inbromsning. Det var mycket trafik och därför rörde sig trafiken så pass långsamt i höger körfält. Jag kanske borde ha svängt av vid nästa avfart istället. Det är dock enkelt att vara efterklok.
Intressant.
då kunde du försökt komma in i höger filen genom att ligga runt deras hastighet så du lätt kommer in i en lucka.

”jag saktade ner från 110 till 40.” det kan inte tolkas på annat sätt än att du saktade ner till 40km/h.
70km/h på väg där trafiken rör sig i 110km/h är livsfarligt. spelar ingen roll att du inte bromsar in hårt, räcker att en person inte är fullt uppmärksam på att du kör i så låg hastighet för att det ska ske olyckor.
om trafiken nu rörde sig i såpass låg hastighet som runt 70, fair.

du har inte körkortet än. nu har du förhoppningsvis lärt dig att du inte bör göra så.
Björn He 2021-06-10 11:04 ! Citera #
28740 2021-06-09
Värt att nämna var att det var fullt med lastbilar i höger körfält i flera kilometer. Detta är extremt ovanligt och inget man rimligen kan planera för. Jag tror min beskrivning av hastigheten missuppfattas. Jag körde aldrig i 40 km/h. Jag saktade ner 40 km/h. Jag saktade alltså ner från 110 till ca 70. Att det jag gjorde på något sätt skulle vara livsfarligt håller jag inte riktigt med om. Det var inte direkt någon abrupt hård inbromsning jag gjorde. Jag gjorde en ganska mjuk inbromsning. Det var mycket trafik och därför rörde sig trafiken så pass långsamt i höger körfält. Jag kanske borde ha svängt av vid nästa avfart istället. Det är dock enkelt att vara efterklok.
Om du nu planerar att köra av motorvägen efter en sträcka så anser jag inte att du skall göra något försök att köra om långsammare fordon överhuvudtaget, utan du får då helt enkelt anpassa din hastighet till max 70-80 km/tim om det nu är fullt av lastbilar som kör cirka 80 km/tim i körfältet närmast avfarten; långtradarförare är ju enligt lag permanent hastighetsbegränsade till 80 km/tim utom när lägre hastighet gäller enligt vägmärke. Det bästa sättet att köra av på ett trafiksäkert sätt är ju faktiskt att tidigt anpassa sin hastighet efter den hastighet fordon i körfältet närmast avfarten kör i och placera sig i körfältet närmast avfarten, svårare än så bör det inte vara.

Såvitt jag vet så har ju du i detta fall tagit ett relativt olämpligt beslut att köra om långsammare fordon på en motorväg i samma ögonblick som du planerar att snart köra av, och det bedömer jag är relativt dålig planering av körningen. Nästa gång du kör på en motorväg så bör du tänka på att tidigt anpassa din hastighet efter de långsammare fordonens hastighet och placera dig i samma körfält som dem när du planerar att köra av vid en kommande avfart, och INTE göra något försök att köra om långsammare fordon inom en kortare sträcka före avfarten.

Om du hade stannat kvar i samma fil som långtradarna istället för att göra ett försök att köra om alla långtradare så hade inte du hamnat i en sån här relativt olämplig trafiksituation, att du måste sänka din hastighet kraftigt i det vänstra körfältet för att kunna placera dig i höger körfält mellan två långsammare fordon.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor