Värt att nämna var att det var fullt med lastbilar i höger körfält i flera kilometer. Detta är extremt ovanligt och inget man rimligen kan planera för. Jag tror min beskrivning av hastigheten missuppfattas. Jag körde aldrig i 40 km/h. Jag saktade ner 40 km/h. Jag saktade alltså ner från 110 till ca 70. Att det jag gjorde på något sätt skulle vara livsfarligt håller jag inte riktigt med om. Det var inte direkt någon abrupt hård inbromsning jag gjorde. Jag gjorde en ganska mjuk inbromsning. Det var mycket trafik och därför rörde sig trafiken så pass långsamt i höger körfält. Jag kanske borde ha svängt av vid nästa avfart istället. Det är dock enkelt att vara efterklok.
Om du nu planerar att köra av motorvägen efter en sträcka så anser jag inte att du skall göra något försök att köra om långsammare fordon överhuvudtaget, utan du får då helt enkelt anpassa din hastighet till max 70-80 km/tim om det nu är fullt av lastbilar som kör cirka 80 km/tim i körfältet närmast avfarten; långtradarförare är ju enligt lag permanent hastighetsbegränsade till 80 km/tim utom när lägre hastighet gäller enligt vägmärke. Det bästa sättet att köra av på ett trafiksäkert sätt är ju faktiskt att tidigt anpassa sin hastighet efter den hastighet fordon i körfältet närmast avfarten kör i och placera sig i körfältet närmast avfarten, svårare än så bör det inte vara.
Såvitt jag vet så har ju du i detta fall tagit ett relativt olämpligt beslut att köra om långsammare fordon på en motorväg i samma ögonblick som du planerar att snart köra av, och det bedömer jag är relativt dålig planering av körningen. Nästa gång du kör på en motorväg så bör du tänka på att tidigt anpassa din hastighet efter de långsammare fordonens hastighet och placera dig i samma körfält som dem när du planerar att köra av vid en kommande avfart, och INTE göra något försök att köra om långsammare fordon inom en kortare sträcka före avfarten.
Om du hade stannat kvar i samma fil som långtradarna istället för att göra ett försök att köra om alla långtradare så hade inte du hamnat i en sån här relativt olämplig trafiksituation, att du måste sänka din hastighet kraftigt i det vänstra körfältet för att kunna placera dig i höger körfält mellan två långsammare fordon.